si comel n si ensem

Ahad, 21 Ogos 2011

Rupa atau harta?



Assalamualaikum…

Topik yg sgt2 unrelevent..ok, some might not agree with me sbb dlm islam sndiri menetapkan memilih pasangan hidup memula mesti lah tgk agama nye,btol2. Tp nie bukan nk ckp sal ciri2 lelaki acuan al-quran or wanita pilihan pendanping d syurga..bukan ini kesah nye…klo sesape nk cari ciri2 wanita n lelaki pilihan ke..melambak2 ok kat intenet, search jea..kat mjalah2 pn melambak2 hokeh!!!

Before bercerita lbey lanjut..nk gtaw awl2..aku plh my pkwe sbb padanye aku lihat wajah seorg suami yg akn mbimbing aku,juga terpancar wajah seorang ayah, juga seorang anak yg menghormati org tua nye.mesti korg ingt aku tipu kn…xkesah,tp dia seorg yg mampu bertahan ngn kerenah aku n aku tanpa sangsi mencintai dia. InsyaAllah..semoga rumahtangga yg bakal kami bina nanti di sinari kebahagiaan dunia dan akhirat..amin.

Adoii…melalut2 lak, okeh kembali kepada topik kita…jeh,tp sblm tuh..cari lah pasangan yg menjaga solat nye, apa bile dia menjaga solat nye insyaAllah lain2 jugak terjaga.back to the topic(kali nie btol2 da), jgn kte x percaya bile ade yg memilih pasangan berdasarkan harta n rupa semata2. Ade yg nk pkwe hensem…baru sepadan ngn diri nye yg ayu (ayu ke?). ade yg nak pkwe kaya..nanti ley la pow beg guess barang sebijik dua. Korg ase mana lg bagus? Harta or rupa??

Ap yg aku nak cite kat korg neh berdasarkan pengamatan aku la…

Pilih harta: hati korg berkemungkinan besar akan sakit..nie kalo korg dengan iklas mencintai dia n berharap dia pn mencintai korg (bkn hanya bg barangan branded semata2)

Kenapa??
Sebab..(xsemua yea), berkemungkinan dia akan di ejas oleh pepuan materialistik x ingat dunia mcm korg. Berkemungkinan besar jugak dia akn memancing ppuan mata duitan ngn duit2 dia (playboy la neh). tp…bg ppuan yg mementingkan duit nye smata2..xpe la kot kan…

Pilih rupa: ok..tok yg pilih rupa nie mmg paling sakit.. sakit sangat. Harap rupa jea..poket kosong,
Korang bukan setakat sakit hati jea, berkemungkinan besar duit korg akn habis!!

Kenapa??
Sebab…(pn xsemua jugak!), lelaki yg mempunyai rupa cenderung menjadi playboy. Demi nak menjaga pakwe yg ensem takut lari..korg laburkan duit korang…mmg choiii okeh! Sila la pikir secara waras wahai wanita2..xkira la dia bakal suami anda ke suami anda ke. Lelaki xde hak untuk menyentuh duit anda!! XDE HAK! dorang bley taw bila korang ase nk bgtaw…dorg bley guna bila korang dengan iklas bg dia guna (duit korang ea..). tp jgn la smpai korg kering kontang smpai korang yg tanggung dia dengan kata lain, korang yg bg nafkah kat dia…
Eh…ter-emo lak!!! Xnk ulas byk2…

Wahai wanita,
Jangan cari lelaki dayus…jangan senang2 cakap..xpe la..da takdir Allah, da Allah jodohkan kami..
Choiii lagi! Perkahwinan bukan untuk menyeksakan..sbb tu la wujudnye cerai. Mmg cerai x bagos, tp kalo da xde pilihan lain…cerai la pilihan terbaik. Tp kalo da belom kawen, korang masih mempunyai peluang untuk membuat pilihan yang terbaik...kalo boley di ubah..ubah la, kalo bley d bentuk..bentuk la…jangan seksa diri semata2 kerana cinta..jangan buta hati..kalo xbley ubah/bentuk.. berdoalah.. dan ubah la diri sendiri, kalo dia bercakap kasar, korang jgn la bercakap kasar juga..insyaAllah berkat kesabaran..dia akn berubah.

Wahai perempuan,
Saya dah melalut2 da..perempuan yg baik tok lelaki yang baik n vice versa so, pk2 kn la..
Xyah la nk harap yg warak berjubah berserban bagai..cukup lah yg menjaga solat nye, yg menghormati kedua orang tua nye. Kalo bley tambah,tambah lagi..cari yang bertanggungjawab, yang bersabar, yang bley melayan kerenah korang sbb pempuan nie bayak kerenahnye



Photobucket