si comel n si ensem

Khamis, 8 Disember 2011

Hukum berinai dan melukis tangan.

Assalamualaikum sekalian alam….
Nuffnag aku rm0.70, hahaha orang lain da ratus2, aku baru 70sen da kecoh seantero dunia…aku pn x pecaya aku nye traffic da 2 ribu lebey…ea la…blog aku kn x pemes…so bla mcapai angka tu dlm masa yg xde la lama mana..so agk teruja la..even xde yg follow pn.. xpe2…korg ley ber-BW kat blog aku sesuka hati..aku x pksa korg follow pn….aku pn suka melepak berbelogwalking ke blog org yg aku x follow pn..huhuhu,yang aku follow aku x bace pn…muehhehe..btw thanx pada yg sudi singgah..

Ok berbalik kepada isu kita kali neh… aku siap tulis tajuk hukum berinai dan melukis tangan lagi. So, korg bley paham kan? Hukum berinai nie bkn just tepek2 inai kat jari jea..tapi termasuk gak lukis2 kat tang2 tangan tuh.  Tapi sblum tuh aku nak cakap awal2 yg aku xnak mengguna kan perkataan haram, sunat, wajib, harus neh..sbb takut tersalah hukum..tp mnde yg aku nak cakap nie insyaAllah btol. Nape?? Sile bace kat bwh ea….

Sebenarnya byk versi pasal berinai neh…berinai kuku bagi wanita tuh boleh..ada yg cakap tang lukis2 tuh haram teros. Tapi aku ada wat research2 cket and hari tuh ada beli buku al-islam, dalam tuh dia ada bercerita sal hukum berinai2 neh. …ad sorg ustaz tuh cakap wat pe nak lukis2 macam hindu…x lukis pn xpe…tp ustaz tuh xde cakap dalil or hukum lukis tangan tuh…which is dia xde la cakap haram ke, boleh ke… jawapan dia x bulat. Erk…korg paham x??? x muktamad la sng cite. Dia just cakap wat pe nak lukis2…inai kuku dah la…tu je, so kte still x taw klo kte lukis tuh bley ke x..

Melalui ap yg aku bace kat dalam al-islam tuh..yg lukis2 tuh..di boleh kan kalo setakat pergelangan tangan dan buku lali jea.. kalo lebih pergelangan tangan da jatuh…erk, ok xnak cakap…tp x boleh lebih pergelangan tangan.  Dan motif ukir2 tuh xboleh binatang ke..orang ke..yg macam tatu2 tuh…fauna2 neh x boleh. Bley ukir bunga or daun jea. Klo yg mgambarkan berhala ke penyembahan ke mcm matahari bulan bintang tuh x bley..bley bunga2 daun2 jea..


nie contoh je la..yg boleh..
credit mr.google

ni pn dr google

ni cnth kt kaki
google gak

So nape korg agak2 bley smpai pgelangan tangan? Ni mengikut pemahaman aku la, ppuan kan bley berhias, berhias untuk suami… so, kira kte berhias untuk suami la tapi x bley over..smpai pergelangan tangan jea sbb takut jatuh kepada riak or takbur sume…jadi setakat bersederhana je la.selain tuh,  rasulullah s.a.w jgk melarang umat islam mengikut jejak kaum lain. Sbgai contoh hukum dalam hal mewarnakan rambut. Org yahudi melarang kaum nye mewarnakan rambut. Tapi bagi umat islam di sunat kan mewarnakan rambut. So kire gitu lah jugak tok hukum berinai neh. kite bley berinai ukir tapi setakat pergelangan tangan and buku lali jea sbb xnak sama dengan kaum/agama len. Okeh…tu pendapat aku la…erk, pendapat aku nie pn bile aku da kompem kn yg boleh atau x berinai neh…kang x pepasal kuar pendapat palsu.

Tuh la yg aku taw….exactly hukum, ana pn x bape sure tp melalui research dan pembacaan yg x seberapa.. tu je la yg aku ley gtaw. Klo bagi laki lak??? Orang lelaki di larang memakai inai tapi ats sebab2 tertentu di boleh kan. Lelaki xley berinai sebab perbuatan berinai sama ngan cara pempuan berhias. Rasulullah kan melarang kita menyerupai berlainan jenis…no, nein..xbley!! ada paham??? tapi di boleh kan berinai atas sebab2 berubat dan pada sebilangan jari masa nak kawen. So, pengantin lelaki pkai inai 3 jari tuh bley la.. xley full jari, da nama nye xley menyerupai pempuan,klo da inai sume tuh ko paham2 sndiri la kn.

Aku nak highlight cket point2 yang aku pick dari al-islam neh. ye lah..kot korang pening ngan ayat aku yang ntah pape tu kn..so aku bagi point tros..

Lelaki:
1.       dilarang berinai kerana perbuatan tuh menyerupai cara perempuan berhias.
2.       Hukum memakai inai sama dengan memakai za’faran, bukan sebab bau tapi sebab warna (lelaki sunat berwangi-wangian)
3.       Terkecuali bagi sebab berubat, maka di haruskan.
4.       Tidak di haruskan memakai inai kecuali sebilangan jari bagi pengantin masa majlis perkahwinan (di bolehkan)

Perempuan:
1.       di haruskan bagi perempuan.
2.       Terhad hingga pergelangan tangandan buku lali sahaja.
3.       Warnanya tidak bersifat kekal seperti tatu.
4.       Inai tuh xde unsur yang meragukan, kalo yakin all organik dan xde bnde2 yg haram dan mudarat, so boleh la.
5.       Inai bercorak dengan ukiran daun/tumbuhan adalah di benarkan.
6.       Corak haiwan,lambang dewa / agama lain ataupun gambar yg bertentangan ngan syarak, dilarang.

ni cnth yg xbley tok kaki..ingt,tang buku lali je..
google

google


ni cnth tgn..d bolehkn smpai pgelangan tgn je..
so ni xleh la..
google 

corak binatang..
google 

unsur agama len..
nie cnth jea ea...
from google

P/s: sorry if salah information sbb pengetahuan aku pn melalui pembacaan aku jea… (^_^)/

P/s/s: pas nie kalo rajin kte cite sal hukum tatarias kening and menyambung rambut lak. Dua mnde neh sume da taw..tapi sebab berkaitan ngn aku, so aku akan tulis gak nanti..erk, wehh…ada kaitan tuh bukan aku ad wat mnde alah neh…apada…yg psti klo de relate2 sal nikah kawen aku akn tulis la kot…wuhhuuuu…..


Photobucket