si comel n si ensem

Isnin, 2 April 2012

Wedding planning : wedding date + wedding budget + wedding timeline

planning...planning..planning.. baru planning sal hal nikah kawen nie aku da pening, pening memikirkan budget yang ciput. bley ke nak mengumpul nie... dengan expenses bulanan yang macam lintah hidup..ibarat air terjun mencurah2...dalam masa dua hari bley abis 400, adoyaiiii....parah mak!! cam ne nak kawen kalo gini gaya!!! huwaaa...shopping pon x bley,dpt gaji masuk tabungan...uhuk2..cdey la ini mcm...

ok fine, org len abiskan 1000 sehari pon x bising.. lantak ko la..korang kaya, gaji juta2..nie aku nak cite sal aku, sebuk je nak cakap sal dia gak, marah nie!! erk... melalut,pang sedas kang!!!

kawan2 sekalian, entry aku under wedding planning hanyalah planning semata mata ea.. kita hanya merancang ea kawan2, tuhan lah penentu segalanya. mak bapak pun memainkan peranan jugak. so marilah kita sama sama verangan x hengat donia...

wedding date

al-kisah wedding date nie sangat2 meruntun jiwa, kalo cite kat korang sure nangis nye (eheh...xde la). ada la aku dok merempan kat cini dan cini dan juga cini ..emo je keje

planning awal, tunang bulan 5 nie, which mean 28days to go (plan nak on same date ngn tarikh kapel), and kawen lak bulan 5 taon depan.

tapi ea la, kita hanya merancang mak bapak yg bagi cop pelepasan,huhuhu...xpe2 kita kan anak and bakal menantu mithali, mendengar cakap...derang lbey makan garam,lbey taw idup bekuarga neh...so kita pasrah je la (redha iklas, pasrah half iklas,uhuhuh)

mak bapak cakap, tunang max up to 6 month je, so kalo ikotkan bulan 5/2013 kawen, jadi bulan 12/2012 la tunang kan??

tapi my pkwe simpan kemas2 dia nye planning, cetttt...mcm nak kawen sorang2 je simpan sorang2...

after few discussion, argument, fighting, kickboxing, karate-ing (ok tipu!!!) so aku pun dengan penuh pasrah (nampak sgt x iklas) terima planning si dia, set kan a period ( xnak fix tarikh sbb for sure bila bincang ngn mak bapak mesti ada changing here and there...sighhh)

maybe bulan 2-5 for tunang (2013) ( tu pon kalo tunang sbb kitorg mcm da malas nak tunang2 sume nie...kawen tros je la)

maybe bulan 9-11 for kawen (2013)

kalo kena tukar lagi for 2014, aku xtaw la aku bertukar jadi apa lak nanti..godjilla???

kitorang nak pilih tarikh yang dekat ngan tarikh penting kitorang likes besday and anibeseri, senang nak ingat tarikh bila dekat2. kot tua nanti da nyanyuk sape taw kan..

beday aku bulan 9 (ehem...sminggu lagi da 26,grrrr). anibeseri kitorang kapel bulan 5 (hari buruh ea kawan2) jadi pilih dis period of time for tunang.

ase x adil lak kalo sume benda dekat ngan bday aku kan..byk la aku dpt adiah dlm satu masa..muahaha. so, tarikh kawen pilih dekat ngn bday dia which is bulan 11 (huh..adik, lg muda dr aku 4 bulan..muahahaha...hormat kakak kawasan bley!!)

p/s : perancangan kitorang jea, mungkin jadinya lain, mungkin awal tapi lambat?? silakan kalo berani, kalo cukup tabah tok menahan second wave aku mengamuk, cukup kuat dan kental mental dan fizikal! sila... sila....

wedding budget

tanak cite bley?? baru planning aku da pening...byk weh duet nak kena kuar..orang len ad la sponsor dari mak pak, dari mak lang pak lang, dari kak long abg long..kitorg x mengharap pon...sume urus sendiri, kalo ada lepas nie syukur la...tp ada ke??

aku de wat spreadsheet tok wedding budget nie...roughly amaun je aku letak..mauh 30K hokeh...adoiii....

tapi harap harap bila da dalam masa kejadian, bley la cut cos mana yang bley kan.

skang nie bajet kasar, harga pun letak yg tinggi2 jea...kat mana ley potong, kita potong tapi still WOW... arrggghhh.. tapi kitorang nak yang simple simple jea, wat pe membazirkan..

30k only for my side, his side mauh almost 50k..haissshhh..apajadah ntah yg simple sampai 30k... 5k je belah aku bley???

**wedding timeline

erm...wedding timeline ke mnde alah nie?? wateva la kan hr tu kn ad ckp nk cite sal ni kt sini ....

nie pon perancangan je ea...xde fix tarikh, tapi da submit kat si dia and dia cakap ok. tok submit kat big director aka mak pak ok la..pastu tgk apa derang komen lak...ley proceed ke kne amend lg..cehh.. da macam nak setelkan project lak. eh...project gak la nie kan, project nak membina masjid...uhuhu...

aku and si pakwe plan nie based on bulan 11/2013. tapi tarikh dan bulan tak fix..yg fix hari... mcm aku nak akad nikah hari jumaat and sanding hari sabtu, belah dia pon sabtu. mungkin sabtu next week nye or next two week..gitu la ea..

meh la tgk perancangan based pada bln 11 ea kawan kawan :

annual leave :akan di apply sebanyak 10 hari a.k.a 2 weeks tok kawen (kalo xde public holiday)
:4 hari tok tunang (kalo jadi tunang and kalo tunang bulan 5)

= (8hb/2013) - Otw balik kelantan (jumaat malam a week before majlis tok last minute nye preparation)
= (14hb/2013) - berinai (khamis malam)
= (15hb/2013) - 10am :bertunang (jumaat)
3pm / 9pm : akad nikah (jumaat)
= (16hb/2013) - 3pm : bersanding (sabtu)
= (22hb/2013) - bertandang (sabtu next week nye)

honeymoon : fullmoon on 2014 (CNY)
simplemoon : every weekend bley??? Dekat2 je...hahahaha

p/s : saje je letak tarikh..dummy je tarikh tu ea sbb tu letak kurungan...kang x letak kang pening plak sat sabtu sat kamis..which sabtu? which kamis? so letak la tarikh tok x nyusah kn sesape nak membaca dan memahami..ceh, cam penting je nak paham2 kemerapuan aku neh..huhuhu...

p/s/s : yang bertunang tue aku ngn pakwe aku saje je letak, incase tetiba mak pak nak ad jugak small ceramony tok tunang sume kan. ikot kan aku nak akad nikah pagi jumaat, jadi tunang tu akan di anjak siang kamis,tp aku mcm kesian kat mak pak dia lak lama nak kne stay kat jeli yg sangat pendalaman tuh..huhuhu. tapi kalo akad pagi, xde la dok berdebar2 masa semayang jumaat kan, kang x khusyuk smyg..org baca fatihah dia dok hafal akad, cam no tuh???

p/s/s/s : honeymoon pon mesti la ado dalam list, hahaha....tapi memandangkan cuti da habis tu pon ase nye nak kne amek unpaid leave jo, so kita honeymoon taon 2014 jo la yo...huhuhu

p/s/s/s/s: skali lagi..nie hanya la perancangan dua budak hingusan yg nak berkawen je.. perancangan ini mungkin xkan terlaksana walo 1% pon, cuma nye bila di tanya oleh mak pak, bley la kitorang bentang kan..xde la orang kata gatai nak kawen je, mende hape pon x amek taw...uhuh.]

P/s/s/s/s/s: aku da taip entry nie cantik2 pkai pc opis, siap ad bullet sume. Pastu email ke gmail skali sume bullet ilang.. sbb tu la entry aku mcm pendek2 je sbb aku intend to buat point2, huhuhu...x bjaya nampak nye...