si comel n si ensem

Selasa, 25 September 2012

Sape lah aku...

Yess...sape lah aku nak menilai orang..
Tadi aku da taip entry panjang gile..pasal sorang hamba Allah nie..
I called her perempuan bodoh. Not cos dia bodoh tp bagi aku dia telah
Melakukan sesuatu yang bodoh.

Aku x post pon lagi entry tu..
Tp td otw nak balik umah aku berfikir...
Berfikir dan berfikir...sebelom nie aku fikir aku kesiankan dia..
Aku nak tolong dia..

Kemudian aku sedar..
Siapa aku nak nilai orang? Bagus sangat kah aku??
Ya Allah berdosa nye aku. Niat nak menolong da terpesong..
Dah dia di dalam kegelapan aku lagi korek kan lubang hitam untuk dia...

Aku mula menilai diri...
Aku halang dia buat loan, untuk kebaikan dia. Aku geram bila dia x dengar nasihat.
Kemudian aku sedar, aku dulu pon penah offer kat pakwe aku nak watkan loan guna tok kawen nanti
Cuma aiu bernasib baik sebab pakwe aku menolak keras2 personal loan nie.

Aku geram dia nak beli kereta, nanti pakwe dia dok lenjan kete tu..
Kemudian aku sedar, aku penah nak beli kete..untuk kegunaan bersama la konon
Walau belom kawen lagi.. aku xkesah kalo dia nak pkai kete tu...
Tp lucky me, pakwe aku xnak... Bukan dia xde kereta cuma kereta dia xley jalan jauh.
Tp kalo aku beli kete pon xguna jgk, ktorg kn blom kawen..jauh mana je pon nak berjalan kn.

Then aku sedar, aku pon sama je ngn dia,
Beza nye aku agak bernasib baik dpt pakwe yang baik.
Niat nak menolong da jadi menghukum..
Aku rasa bersalah gila..sape kita nak menilai orang kan..
Sape kte nak tentukan betol salah apa orang buat...
Itu hak mereka, biar mereka je yg tentukan hidup sendri..

Td, aku call dia...
Bia lah dia nak marah...bia la dia xnak cakap ngn aku dah..
Aku xnak tanggung dosa..aku takutkan neraka Allah.
Aku cakap ngn dia, aku mengaku aku telah mungkir janji..
Aku mintak maaf..and aku harap lepas nie keadaan jadik sperti biasa balik..
Cukup la...aku xnak mende ni berterusan lagi...
Xnak dah....niat untuk menolong da jadi bahan mengumpat...
Mulut...cukup2 lah, jangan tambah dosa lagi...

Aku x kesah dia nak cakap apa pasal aku lepas nie..
Aku da mengaku, aku da mintak maaf..
Kalo dia xnak maafkan..itu urusan dia dengan Allah..

Sebab tu lah aku xnak keje...
Xnak rapat dengan sesiapa, xnak berfacebook..
Terkadang kita x niat begitu..terkadang x sempat berfikir panjang,
Terkadang hanya borak kosong, terkadang hanya bergurau senda,
Tp bila muhasabah diri, ada khilaf yang terjadi...masyaAllah..
Istigfar banyak2...memalam mula la membilang dosa...
Tu yang sedar...yang x sedar???

Astagfirullah....
Ya Allah....banyak nye dosa aku