si comel n si ensem

Isnin, 18 Mac 2013

mertua oh mertua

salam sejahtera...

P/s: nie entry lama...last week kot, ke last two week??? Sekarang baru tkedek2 nk publish..ngehngehngeh

yeh isu mertua lagi, hehehe. ala...bukan isu pon, aku pon cakap dah sebelum2 nie yang aku redha je kalo kena dok ngan mertua. bukan forever pon..until we get our homey jea. la-kisah nye hari tu tengok rancangan semanis kurma, topik serumah dengan mertua. so post la kat FB. then ada la yang menkomen. ala...bukan org lain pon, kakak sendiri jugak. not much tapi still menyakitkan hati. if ko taip 'hmmm...' pon dah menyakitkan hati. sebab bagi any perempuan..if dalam situasi cam nie, u need support kan. bukan nye pemikiran2 negatif.

walhal mende kecik, tapi kat dalam kepala korang dah ada benih2 negatif tu. so benda2 kecik tu macam pencetus. xmo la gni kan?? being me...if ada org yang datang meluahkan rasa kat aku. walopon situasi dia xyah pusing2 memang sengsara (bukan dalam kontek serumah dengan mertua ea. )

senang bagi contoh. kalo org datang, cakap cam ne ea..pakwe dia malas solat. wahh...nie bahaya. solat itu tiang agama, apatah lagi dia laki, dia ketua keluarga, dia pembimbing. so tiang nye haruslah kukuh. nie kalo gi minang nie komfem bapak reject..ye dok? tapi nie baru pakwe, xkan kita nak cakap ko tinggalkan dia. eh..supposedly gitu la kan? tapi x salah kalo bagi peluang tok dia berubah. so aku akan bagi jawapan yang win-win situation. paham x apa yg aku nak cakap nie? paham x?

so berbalik pada komen negatif pasal tinggal dengan mertua. tinggal dengan mertua bukan nye seteruk x solat, zina, judi, minum arak..kan? tinggal dengan mertua je pon. memang situasi tu boleh jadi teruk. tapi boleh jugak jadi baik. so xyah la nak infiltrate cerita teruk2 dalam otak orang.

x salah kan cakap. ada je yang ok..as long ko ok, mertua ko ok la. kalo mertua ko x ok, ko tengok balik diri ko.. mesti ada kat mana2 yang cacat nye. biasa la tu. xkan kita nak ubah mak mertua ikot cara kita walhal kita yang menumpang dia. so kita haruslah merubah apa yang mak mertua x suka. bukah ubah diri kita..just mende2 yang mertua x suka jea.

tapi ada je yang menantu dah baik dah..tapi mertua pulak yang suka carik pasal. ada je yang x kena kan. tipu la kalo xde mertua yang x bermasalah. ada...banyak, biasa la tu..bukan nye bila dia dah jadik mertua dia dah betul 100% macam malaikat xde salah nye. x jugak...tapi xpe lah, kita bincang la ngn husband kan..if xde jalan jugak, kita pindah la. x leh pindah??? ngadu dengan Allah...insyaAllah ada jalan nye. mungkin, mana la aku taw... aku x berada dalam situasi tu. tapi aku xnak la ada pemikiran negatif before jejak kaki kerumah mereka.

eh..tipu, ada..memang ada, biasa la tu. bisikan syaitan, bisikan hati sendri. bajet baik sangat hati putih bersih. xlah... so its normal to have that thought. standard la...tapi setiap masa cakap ngan diri. awak nie bermasalah, so sila menjaga manner.

Ini...bakal mak mertua saya...awet muda gitu, sume ingt nie bakal kakak ipar. Muka saya...cuak smpai senyum pon x betul, ngehhh


eh..aku memang bermasalah pon. salah satu masalah aku yang aku nak ubah tapi x dapat is. aku cakap kasar. dengan tunang pon kasar. kasar dan cepat marah. baran. ya Allah, selalu sangat nak berubah. berubah berubah.. x mampu...terkadang baran tu bley kontrol lagi kalo xde yang menambah bara. tapi bab cakap kasar tu xleh kontrol. kasar nye ya rabbi.. cam mana nak jadi bini gini. x kesah la tunang aku taw tu memang nature aku pon, dia bley terima tapi..x best la kan...hmmmm.....