Ummi's corner : pengalaman bersalinkan Abdul warith aathif b. Abd hadi (part 2)

Salam sejahtera..

ok sambung dari pengalaman bersalin part 1,

memula aku amik gas je... tengah syok sedut tu ase nak berak, mintak p toilet. si ketua mid wife tu x bagi pegi, dia takut terberanak dalam toilet. dia kata tu bukan sakit nak berak, tu tanda baby nak kua...lepas tu sakit makin kerap..makin kuat, badan ase gigil2 dah masa nie...sakit sangat. doa2 ayat2 malas nak cite sebab semua pon dah tau kan..masa nie terpikir awat la sakit sangat nie..last2 mintak betadine tu dengan mid wife, niat hati memang x nak amik epidural. nurse cakap kalo nak amik epidural amik sekarang. aku cakap aku nak betadine je.
lepas cucuk tu mid wife siap tutup kan lampu konon nak bagi aku tido. cam dah kol 1 something masa tu. tapi aku x rasa ngantuk pon...sakit pon x de ase kurang pon..sakit ya rabbi...

sakit semacam nie, tanya mid wife dah bukak bape cm?? ye la xkan dari kol 11.30 tadi nie dah pukul 1 lebih xde progress lagi kan.
nurse tu kering je jawab masih lagi 3 cm, dalam hati ase nak nangis...sebab masa tu mmg ase sakit macam nak terkeluar isi perut.
last2 x tahan suruh husband panggil mid wife, nak amik epi..dah x tahan. nak epi jugak.. mid wife datang bagi kertas pasal baik buruk epi kat husband suruh baca sementara mid wife check VE sekali lagi... sekali, dia kata dah xleh rasa pintu rahim..dia panggil ketua mid wife, seluk2 dia kata dalam 8 cm,ketuban dah bulging..dah x boleh amik epi. masa nie x sedih sebab dengar dah 8 cm kan, even sakit gila sampai tubuh mengigil2. serius tubuh aku mengigil, xleh kontrol..sampai kaki ase nak terkejang, tapi lega..sebab dah 8 cm kan, means x lama lagi dah boleh teran.

lepas mid wife keluar dari bilik LR tu p tepon doc suruh datang, aku panggil husband..aku mintak ampun maaf segala dosa aku, nie ntah kali yang keberapa juta ntah.. tapi kali nie lagi syahdu. mintak dia halal kan semua, jangan ada skit pon rasa terkesan di hati. husband pegang tangan aku sambil gsok2 kepala, cakap dia sikit pon xde rasa terkilan ke apa ke kat aku, aku x penah ada salah dengan dia. habis je dia cakap, contraction datang..terus, bufffhhh... bunyi ketuban pecah. kalut en.suami p panggil si mid wife tu..masa nie doc x sampai lagi. dorang bersihkan katil aku, masa nie aku dah merayu2 kat mid wife,
x tahan sangat...ase nak teran tapi aku x tau macam mana nak cakap. x tau tu ada lah perasaan nak teran. aku just cakap ada benda nak keluar, x tahan..xtahan.. hahahaha.

si mid wife tu pon kalut nak check VE tapi dalam hati aku ckap x de guna, hahahaha...sebab mmg aku dah rasa kepala dah kat bawah sangat dah.. bila mid wife tu tengok terus dia kalut tahan kepala anak aku, jerit2 panggil ketua dia, dorang halang aku dari teran sebab kata nya baru 9 cm, xleh teran lagi.. konon nye nanti koyak banyak. yang si ketua dia plak lari2 ke pintu sekali bunyi bell pintu. terus dia jerit..doc dah sampai, doc dah sampai..cehhh, rupa nya dorang nak tunggu doc..
saje dok psiko aku ckp x bukak penuh lagi.

Masa tu sakit diaaa... Nk teran x dpt, tp aku Bkn tahan pon..x teran, n x tahan. Kira dak aathif dok push dr dlm, Silap hr bln bley tkeluar..ngehee...masa ni gas tu husband Yg pegang sebab tangan aku sume ad tugas memasing. Belah Kanan pegang rail Katil, belah kiri pegang tangan husband. Smpai kuku aku tertikam isi lah, berhari jgk nk ilang bekas gengam tu.Bila SAkit contraction datang je husband sua gas. Beria2 aku sedut sampai habis napas. Konon hilang la SAkit, psiko je sume tu..

Tp mmg mbantu jgk la untuk alih kn minda kita dari dok ttumpu Kat rasa SAkit tu. Cuma bila nk teran x dpt tu....perrgghhh.......

Masa doc sampai tu dorang terus angkat kaki aku, doc azlin cakap ngn aku bila dah ase nak teran, terus amik nafas lepas tu teran kuat2. aku siap bley cakap ngn doc.. tunggu jab doc x rasa sakit lagi..hahahaha. than bila rasa tu datang aku terus grab buku lali aku, dagu ke dada sambil pandang perut kendian teran sekuat hati. masa tengah teran tu
dengar ketua mid wife jerit suruh curi nafas jangan lepas, aku curik nafas 2 kali terus meluncur laju anakanda beta. ya Allah hilang segala sakit. Alhamdulillah...

xtau mana datang segala tenaga, tetiba jadi pandai..doc pon pelik mcm kan dah penah beranak before, padahal anak first, kelas antenatal pon x penah join. syukur....x sia2 belek2 buku, baca2 pasal cam ne nak meneran tuh...

Masa tengah teran tu jelas dengar suara husband dok bg semangat.. yea, Dr awal aku sakit dia x putus2 dok ckp, Ayg Kuat, Ayg Boleh, demi aathif sambil Usap2 Ubun2 aku. Lepas aathif kua husband tros kiss dahi n pipi as reward bjaya lahirkan seorang khalifah Allah ke dunia ni.

masa jahit tu aku xde rasa ngantuk ke apa..siap borak2 dengan doc azlin lagi..dah siap jahit tu, nurse datang bawak air milo..minum sampai habis lepas tu nurse hantar pegi wad. Husband mana Ntah, mengekor nurse p nursery sbb nk azankan dak aathif tu. Dpt wad double tapi dat nite aku sorang je penghuni nya..so bley la asben teman kan tido. oh.. dalam kol 3 lbey cam tu dorg bawak dak aathif
tok di susu kan. comel sgt mulut dia bukak katup bukak katup carik tetek. lepas tu panggil nurse bawak p nursery balik, kitorg tido...tido pon sekejab je, dengar orang azan dah bangun...mandi2 semua, tunggu nurse bawak kan dak aathif balik...dah siap mandi pagi dah...wangiiiii sangat. 

x sangka prosess nye sekejab je walo pon sakit nye rasa xnak beranak dah lepas nie..hahahaha. ye la, kol 11.30 mlm sampai spital, kol 1.37 pagi air ketuban pecah, kol 2.08 pagi 
kot dak aathif keluar. alhamdulillah...pagi kol 7 cam tu mak datang, mak siap pelik sebab tengok aku ceria je..bertenaga je x macam orang baru lepas beranak. mak siap tanya lagi, masa jahit x de ngantuk ke apa ke? x de pon..even masa tido tu pon xde la tido mana pon, tu sebab trauma lagi, hahahaha. pejam mata je teringat diri terkejang kejang atas katil.

kisah2 sampingan tu xyah cite la ea...alhamdulillah semua ok, kisah cina sebelah bukak econ sejuk gila sampai aathif x leh tido sampai ke pagi tu malas la nak cite, wat sakit hati bila teringat balik. kitorang sampai balut aathif ngn kain pelikat bapak nye,pastu balut lagi pakai sweater, peluk dia sampai pagi..huuiiii....mmg x tido itu malam.

bill semua, x mahal seperti yang kitorang bajet. aathif nye bill termasuk nursery sume rm700 lbey, bill aku rm27++ cam tu kot. kitorang bajet ada la dalam 5k kot abis, hahahaha...so duit balance tu masuk tabung Tok ank second pulak...ngehehe

ok la sampai sini dulu. sekarang dah dua bulan nie...pikir macam boleh kot tambah lagi. aim lagi dua taun, ehehehe....

Comments

Popular posts from this blog

Resepi : tomyam untuk dewasa dan tomyam untuk kids

FIRST TRIMESTER : Usaha aku lakukan untuk mengandung

Sharing pengalaman cabut gigi di klinik pergigian dr.pinky kajang

tabungan