pelamin Resepsi, antara bajet dan keinginan

salam sejahtera,

berminggu minggu da kot dok pikir, sma ada nak amek pakej mak andam je or DIY pelamin tu sendiri.

aku nie kan pengantin bajet, senang cite pengantin ciput lah... kalo boleh semua, everything aku nak cut cost. ikot hati xnak pelamin
teros, buat mini pelamin nikah kecik2 letak punga sekuntum dua, tirai pakai langsir jea.

bila cakap kat pakwe dia cakap. 'kang nanti lepas nie nyesal kang, tengok orang lain kawen..pastu terpikir kenapa kita xkawen cm tu,'
grrrr....teros ase macam, haisshhh...susah betol la, tapi kan... 'perkahwinan bukan sesuatu untuk di sesali,' andai sengsara di
kemudian hari, jangan di sesali sebuah perkahwinan itu, kan????

but still, xleh decide..nak amek pakej ngn mak andam je senang, xyah pikir dah.. or DIY jea, ikot kehendak dan keinginan hati...kawen skali seumur hidup je kan (insyaAllah)..

erm, disebabkan mak aku nak pelamin bawah khemah kte ikot kan je la.. so, aku pikir nak suruh abang aku buat platform ala..ala2 stage kat dewan tue.. tp dalam satu/dua anak tangga je la, dalam paras2 peha or lutut gitu. pastu baru la kita pikir nak amek pakej mak andam ke nak DIY

pikir sama2 nak??? nie berdasarkan pakej mak andam kat umah aku eh.. bukan kat kl, tp kampung harga mak andam termasuk

pelamin + mekap + baju + photog+deco bilik pengantin = RM3000-RM5000.
murah la banding kat bandar kan?kalo kat bandar x termasuk photog kan???
tapi...pelamin dia pon mesti bukan seperti yang aku nak. aku ada la tengok kawan kakak aku kawen, orait la jugak...pelamin standard..total sume skali RM3000 jea. tapi, aku kan nak theme light yellow (yellowish cream) and light lime.
susah2..instead of 2 kaler tu, ada jugak combination kaler salmon and peach kat bunga2an..
kira combination of pastel kaler la. kalo aku request nak pelamin canggini, dan dia xde kaler cam nie in stock.
(kat kampung kaler2 standard jea ada...)
so how? mesti dia kena beli baru kan? mesti harga up lagi kan?? kan? kan?

lagipon, kat kampung baju kawen dorang standard kebaya indon yang meleret tuh ngan dress kembang2 tue..
eeiiihh...xnak la pakai kebaya indon tue...dari zaman akak aku lagi kebaya tue..
mekap memang xley komen lah, sebab masa dia mekap akak aku kawen dulu, lawa je akak aku tu.
tang photog lak..erm, erm, kalo dah MUA tetiba nak jadi photog, agak2 lawa ke?? memang la ok..tp,
xde la efek lompat bintang terbang melayan sume kan.. just amek gamba kat pelamin, gamba standard tuh...ok la..

kalo pelamin nak DIY plak???
kain tirai kena beli sendiri lah...kaler basic, putih, hijau muda ngn kuning cair.
pastu nak ada kristal bling2 yang jurai2 tuh... bunga lak nak banyak.. nak bunga wistaria gayut2 kat atas panel.
at least 4 pasu sederhana kiri kanan, 2 pasu kecik, pastu nak satu pasu besar belakang kerusi..nak ada calla lilies kat pasu besar tu, so nampak la memuncak tinggi sikit..
kalo nak DIY, kerusi tu aku nak sewa ngn mak andam jea, nak cut cost kan, xkan nak beli baru.

so aku akan sewa, backdrop 1 panel jea, tiang yang kat tepi untuk letak bunga tu, kerusi, ngan platform utnuk pelamin.
kalo abg aku rajin, masa dia buat stage untuk pelamin tue, dia buat r sekali platform tok pelamin tue.
kalo rajin lagi buat r backdrop skali. kalo rajin jugak..tiang kecik2 tu pon buat la sekali..tp kalo rajin la,huhuhu..ase mcm x rajin jea. so kita sewa jea...

kos dia?? roughly je la eh...
kain: 3 kayu. ada ke kain kosong sekayu RM50??? mcm xdapat jea..xpe la, konon 3 kayu dpt la RM200.
pasu: 1 pasu besar, 4 pasu sederhana, 2 pasu kecik, katakan lah. (RM50x1)+(RM30x4)+(RM15x2) = RM300 (plastik jea)
bunga2an: katakan lah everything is RM15 sejambak, katakan sejambak ada 10 kuntum.
untuk pasu besar: 200 kuntum campo2 jenis bunga x1 = 200 kuntum
untuk pasu sederhana: 100 kuntum campo2 jenis bunga x 4 = 400 kuntum
untuk pasu kecik: 50 kuntuk campo2 jenis bunga x 2 = 100 kuntum
bunga kat backdrop. bunga wistaria 100 kuntum + bunga campo2 200 kuntum = 300 kuntum.
total bunga = 1000 kuntum x RM15 = RM1500.

ha...bunga je dah RM1500, cam ne? tambah pasu dan kain dah RM2000.
kalo sewa backdrop kerusi sume tu, RM500, dah RM2500 kan??
baju lak.. katakan lah, beli kain kat jakel..
paling murah la nie, dapat la RM300 + jahit RM300 + baju laki RM300 = RM900
abis xde photog ke???memang la bley g amek kat studio, tp the moment tu yang penting.
so, photog carik yang berbaloi tapi katakan la, RM1000.
jadik total berapa??? RM4400.. ha???

nie kena pikir deco bilik pengantin lagi nie,
kena buat hand bouguet lagi, kena deco meja VIP lagi..
aduh... macam x berbaloi pelamin sendiri jea.
yer la...ko nak jimat tapi nak macam2 kan..
terus tenggelam sume sifat nak berjimat cermat tue.

Org lain diy jimat.. aku diy mcm xde makna nak berjimat je...pening2
En.pakwe ckp xpe, nt g usha kt butik tu dlu..pastu baru kte pikir nk ejas kt mana, kalo xde mcm aku nak tu,
Memang kne diy jgk la..tp kne try ejas la kot mana nk bagi jimat, carik bunga kt kedai borong ke...alahai, peningggg...

so macam mana kah? amek pakej je ke or go for DIY, tp cuba untuk cut down all the thing yang merepek2????





pelamin aku combination sume2 ni..tp xde la segrand gini, biasa je kot. Cuma aku suka bunga banyak2..
Sape taw kat mana nak beli bunga murah????

Comments

Popular posts from this blog

Resepi : tomyam untuk dewasa dan tomyam untuk kids

FIRST TRIMESTER : Usaha aku lakukan untuk mengandung

Sharing pengalaman cabut gigi di klinik pergigian dr.pinky kajang

tabungan