ML : tugas seorang isteri

salam sejahtera...

lamaaaaa sgt x update blog. x berkesempatan. dah ada laki nie, ai lagi suka menempel kat laki dari menempel kat blog,mihmihmih. nampak x??? ritu WP (wedding planning) sepatutnya entry seterusnya adalah WR (wedding review) tapi jump terus ke ML (married life) heh heh heh. malas oh nak update pasal nikah sume tu. sume selamat dah..Alhamdulillah.... nak review ke eh? nak ke? malas jea.. hahahahah......

back to the topic....

tugas seorang isteri sangatttt....walopon penat, tapi enjoice. wahhh....bley la ko enjoy kan, tang masak2 sume mak mertua ko yg buatkan?? balik ranggos (melantak) jea..heh heh heh. kalo tunggu aku balik masak, alamat kol 10 la sume org bley makan. kitorg kol 9 baru sampai rumah...pekerja berdedikasi kata nya...heh. tapi weekend pon x masak jugak...heeeee.......... ai segan la, ai bukan terer masak pon. kang berkecah dapo mak mertua ai yg super kemas tu...eeeiiii... x sanggup. jalan paling mudah,ai tolong potong2 jea...heh heh heh, malas nye menantu!

makan je la...lain2 aku buat. mana yang termampu je la kot. hidang kan makan tok suami, buatkan air,kemas bilik tu of kos la.. apa kes bilik pon mak mertua nak buat kan? paling malas...kena iron baju somi..fuhhh..paling x suka iron kemeja..susah. tapi tanggungjawab kan...kalo xnak buat wat pe kawen..ye dak??? penat toksah cite la...balik keje pon da lambat. pagi2 kol 5.30 dah bangun..eh, tapi selalu gak terlajak sampai 5.50..mihmihmih. kol 1 pagi baru nak tido..tp buat jugak.. kadang kain menggunung x sempat nak lipat. nasib somi paham. mau x paham!!! lain la kalo aku x keje kn. tp aku akan settle kan within a week jgk la. kalo x lagi la menggunung..fuhh...

selalu nye, aku iron baju hari ahad. 2 helai kemeja, sehelai seluar. baju kurung n tudung aku tu xyah cite lah. hari2 aku akan iron 2 helai kemeja dia dan sehelai seluar. x kesah la esok nye dia nak pakai jeans ke..seluar memang akan di iron jgk. eh..tp aku akan iron baju dia dari ahad sampai rabu je..mihmihmih. sebab jumaat dia akan pakai t-shirt ngn jeans. so khamis malam tu bley berehat..malam jumaat kan....(sambil jungkit kening sebelah) hahahaahah. well, kita org bekerja nie, perlu carik masa tok buat keje rumah, juga berehat. so aku iron baju 4 hari je seminggu, sebab tu la aku iron 2 helai teros. nak iron banyak2 x daya je..hahaha

nape aku x iron banyak2 teros seminggu hari ahad tu? aku penat. hahahaha....korg mungkin pikir, kalo iron siap2 tok seminggu ahad tu..weekdays da xyah iron dah. betul la tu. tp...aku bosan kena iron baju kat bilik utiliti sorg2. pastu..suka hati aku la!! eh... xde lah.isnin - jumaat dah keje..travel g keje tu penat ok,perah otak pon penat. borak pon penat jugak. oh, cite cket. kitorg g opis.. drive dari saujana impian sampai LRT salak selatan. park situ. naik LRT. berdiri berhimpit dari stesen salak selatan sampai masjid jamek. pastu naik turun tangga 11 bijik, belom campo tangga umah lagi, fuhh..tinggi. aku ase nak tido kat ruang tamu je kadang tu. tang jalan tu toksah cite la..kumpul 5 hari bkerja. belom campo hari yg kena turun naik tangga opis 4 5 kali sehari lg.bley bayang kan penat dia camne?? darab 5.

sabtu pulak. pagi2 turun breakfast, masuk kan kain dalam mesin. mcm sabtu lepas, 3 mesin. sekali cadar ngn sarung comforter. ganti cadar ngn sarung comforter yg super berat tuh. sapu bilik. mop bilik. mop sekali ruang keluarga kat atas yg super besar tu dengan tangga, basuh bilik air dan jamban. x dan tolong mak mertua masak. malam aku buat apa yeh???oh..malam rehat. aku bukan penah wat keje byk2.. nie pon en.somi dah abis epy dah tgk bini dia mengemas. tp x larat dah nak lipat baju..nasib baik en.somi memahami.......

ahad, bawak anak sedara jalan2..penat sabtu x abis. penat ahad pulak. tapi selalu ahad aku xkeluar.aku akan rehat je. sambil2 lipat kain sikit2. ha...korang nak aku iron baju sebeban tok seminggu lagi?? abis bila aku nak rehat???? korang xpe la superwoman.. aku x.. aku lemah. lemah nye aku...perhimpunan kat sekolah lama cket aku bley demam...hahahaah

Kalo x pon...sabtu@ahad kitorg akn kua. Sabtu ahad la masa kitorg nk bdua2an. Eh..bukan g keje pon same ke? Bdua jgk kn? Erm...cm ne nk kata ea. Weekday is workday...setakat ngengada sondol2 kepala bley la. Nk lepak bercerita hati ke hati kne tunggu weekend jgk. Nak2 lg skarang ni keje super byk....ingt opis byr tok bercinta kt opis ke??? Hoiii.....

ok. sekarang...da abis baca. aku tau korang kutuk aku kan?? cakap aku merungut. cakap org lain pon penat jugak. cakap korang pon sama jugak. g keje nek LRT jugak. cakap macam2. dear darlings...saya bukan merungut. saya just nak bagitau, nape saya penat. setengah orang tu, pegi balik keje drive..lekat dalam jem. dah penat gileeee. padahal kereta auto. kita pon tempuh jem jugak. sapa xtaw jem dekat taman connought dengan tol batu 9 tu?? ada jgk suri rumah sepenuh masa, merungut sebab penat. buat keje rumah lagi penat dari bekerja katanya. tido 24 jam x buat pape pon penat. my point is, penat tu subjektif..depands on individu.. ok, bley terima?

kita buat demi suami...
walau penat mana pon kita, kita buat jugak. sebab kita di bagi mas kahwin tok berbakti pada suami. bukan berbakti kosong ea...setiap apa yg kita buat punya pahala. kalo ada peluang jangan tolak. suami mintak air ambil kan...setiap langkah ke dapo pahala. jangan mengelak.... jangan hanya tahu meminta..

ikotkan kita, kita nak masak tok suami kita hari2...kita nak bagi suami makan masakan kita jea. tapi sekarang nie kita x berani. sebab tu kita x sabar nak punya rumah sendiri. tapi kita x memaksa suami kita... apa yang dia sediakan untuk kita, kita terima.. kita syukur dengan semua nya...

penat kita.....

bila di usap kepala oleh suami...
bila di cium dahi oleh suami...
bila di peluk erat oleh suami...

semua terbang hilang terus...
bila suami gembira tu tandanya dia redha...
dengan redha nya kita boleh ke syurga...sama2 dengan dia...

nanti kat sana bley rehat puas2... :)

mari kita pakat sama2 berbakti pada suami... jangan merungut penat depan suami. bagitahu sekadar nak bermanja tarik perhatian suami xpe..merungut jangan. cerita kat blog pon xpe...fftttt....

P/S : pehal aku rasa entry aku mcm ke laut dalam je. tajuk, intro, isi, penutup..langsung x selari. nahhh...aku bagi 15/100..

Comments

Popular posts from this blog

Resepi : tomyam untuk dewasa dan tomyam untuk kids

FIRST TRIMESTER : Usaha aku lakukan untuk mengandung

Sharing pengalaman cabut gigi di klinik pergigian dr.pinky kajang

tabungan