Our lil crib : bersepah nye rumah

Salam sejahtera...

Dah berhari dah mode membebel ni on, tp x terluah je...sebelom kita lanjutkan bebelan kita, kita tegaskan sesiap. Ye.. rumah kita sangat la bersepah tahap sakit mata sgt2.

Sangat jeles ok dengan orang yang balik keje kol 6 dah terpacak kat umh. Paling tak pon, maghrib tu bleh angkat takbir kt umah sendiri. Jeles sgt.. sampai umah sempat la nak masak, double the food terus utk bekal esok. sempat la load baju dlm mesin basuh. Paling lambat pon kol 9 dah boleh sidai kan. Boleh kemas2..best nye... so that xde la bertimbun semua nak buat hari sabtu ahad je.

Aku? Kol 10 bru betul2 sampai rumah. Yes..kol 10. Apa sangat ko nk buat. Time belom pegnen dlu, lepas da tidokan dak aathif, berlari p dapo prepare bekal esok. Abah aathif load baju dlm mesin basuh. Isyak pon da kol 12mlm, so agak2 tido kol bape?? Mmg x la nak kemas2 sikit tu.. bia je, kemas dapo je tu pon basuh2 je, kilat2 pon x de la beria sgt. Tu pon nasib baik abah aathif tlg sidaikan baju. Kol 12 bru start menyidai, agak kol bape baru dia tido?

Kol 5.30 kitorg dah bangun, aku nyusu kn aathif. Abah aathif mandi, masak nasi, iron baju.. siap semua, abah aathif take over aathif, aku p mandi.. panas kan lauk, masak sayo..pack bekal. Sesiap semua.. kol 7 mandi kan dak aathif sbb kesian lah nk mandikan dia awl2 sgt. Kadang tu, aku mandi sama ngn dia. Again, kua umah tinggal je sepah2 sakit mata tp simpan dlm hati paling dalam je.

Begitu la rutin hari2. Penat toksah cakap la..kang kalo ckp kang org kata, merungut. Mcm aku sorg je yang keje, mcm aku sorg je yang ada rumahtangga, fine. Korg blk keje kol 6 dah ada kt umah boleh la...

Now, tengah sarat lagi lah aku x jamah apa.. nak jamah pon kang laki sound soh rehat, ye lah.. time buat tu x pikir apa, lepas tu mula la melepek xleh gerak. Ok ni bukan ngande ok. Jgn nak ckp org lain pegnen elok je. Nie rezeki aku utk kali ni, jgn nak persoalkan. Syukur la klo perjalanan pregnancy korg lancar sebelum ni. Dan jgn lupa, setiap pregnancy tu berbeza ea. Eh..mcm jahat plak, mcm doakan yang x baik2 utk org plak..eh xde la. Aku teruk pegnen kali ni sebab nyusukan dak aathif, byk tido ngiring one side.. baby besar cket kali ni, body bkerja keras nak tampung n prepare utk labour nanti. Alah.. normal stuff utk pregnancy mom je..

Ah.. mn kita? Oh ea.. so tinggal weeken je la utk kitorg laki bini nyental rumah. Tu pon kalo xde benda kat lua, klo xde benda apa nak attend. Akk aku tau dah..klo nak ajk aku buat apa2 weekend mmg kne bagitau awal sesiap, klo bleh seminggu awl..klo x memang aku amuk tahap laki aku pon mls nk campo..hohoho... ye, tlg lah.. bgtau awl yeh. Weeken je masa kitorg nk uruskan rumah kitorg, nk gomol2 spend masa ngn dak aathif..

Bayangkn, weeken tu lah nk buat semua benda. Benda seminggu tu, pack semua dlm masa 2 hari. Klo abah aathif xlarat nk mendobi time weekday, weeken la longgok semua. Hari ni la nk mengutip semua, nk susun, nak sapu, nak vacum, nak mop, nak kilat2. Kalo untung sabtu ahad dok umh je tambah badan kuat, dapat la 2 hari umah tu jadi mcm umah manusia. Kalo kne kua sume, mmg setel major thing je la. Vacum je dlu, len kali mop. Susun pon apa ada je..xpe, setel dlm umh dlu.. lua umh biarkan..

Yes.. org kata, sapu la umh hari2.. kejab je sapu nye.. lemak plak kol 11 mlm nak menyapu umah kan.. korg robot sukahati korg la, aku manusia.. reti penat. Ni pon untung laki banyak tolong. So bila org pertikaikan.. awat umah aku x kemas merelit xde habuk seinci pon aku marah.

Bukan marah sebab mengutuk rumah aku. X pon, mmg realiti umh aku sepah pon, tp aku marah sbb cakap x pikir. Eh.. buat apa pikir kan.. nk ngata org xpyh pikir, klo pikir x best la.. x sampai essence nak ngata tuh. Dah2, xpyh la nk usha hal umah aku sangat. Syukur la umh korang kemas, hari2 korang ngemas umh kn..anak ada 10 pon no hal.. sbb korang pandai..

Kesimpulan dia disini ialah, korg tau tak memana company consultant area kajang bangi cheras ke.. nk pakai engineer. X leh up gaji, just bayar mcm gaji sekarang pon orait dah.. janji aku dpt blk awal.. hihihi

P/s : x sabar tunggu MRT siap.. erm.. tp still kol 10 jgk la kot smpai umh

Comments

Popular posts from this blog

Resepi : tomyam untuk dewasa dan tomyam untuk kids

FIRST TRIMESTER : Usaha aku lakukan untuk mengandung

Sharing pengalaman cabut gigi di klinik pergigian dr.pinky kajang

tabungan