m2b : check up & bersalin @ hospital colombia asia (insyaAllah)

salam sejahtera...
hari nie nak share pasal tempat check up and insyaAllah akan jadik tempat bersalin jugak nanti.. share tempat check up biasa la kan..tp share tempat bersalin @ 4 month pegnency?? hehehe.. over x??? hihihi...tp mmg awal2 bila tau pegnen je tros hubby n PIL tny nanti nak bersalin kat mana? and dorg x bagi bersalin kat spital gomen...
opss...bkn nak ckp spital gomen x bagus eh..bagus.. n bukan nak ckp hospital private ni perfect.. takkk...
tapi ada la sebab musabab dia...
sebab fasiliti, sebab xnak jadik bahan pembelajaran tok bakal2 doktor, sebab aku nak all pempuan yg uruskan aku. oh..hospital gomen yg private wing pn bley pilih doc n? tp aku xtau la mcm mana keadaan kat hosp gomen yg private tu. tp kalo ikotkan kos, lbey kurang je ngn swasta.. sebab2 lain tu ada la.. tp malas la nak pung pang pung pang sebab kadang isu2 nie boleh buat orang panas... so apa apa pon.. pilihan masing2 ea..pilihan masing2.
so nape awal awal lagi aku dah sibuk nak beranak kat mana padahal org lain 7 bulan baru pikir.. sobab nye, my PIL nak suruh sebab nanti check up kat situ je terus. nanti senang sebab doktor dah tau rekod kesihatan kita sepanjang pegnen tu. memang la kalo wat buku pink nanti rekod kita ada kat situ, so doktor bley tengok je kat situ dah tau keadaan kita masa mengandung tu mcm mana kan. tapi..x sama dengan kalau kita sendiri yang jumpa doktor tu.
ada org cakap x best g swasta sebab dorg x bagi kita copy rekod, x macam gomen yg ada buku pink tu. eh.. x kisah la, sebab she is our personal doc kan, bia dia je la yang pegang..kita bkn doktor pon nak pegang rekod tu, pegang pon bukan tau nak baca pon kan. kecuali... kecuali kita jenis yang kejab check up kat sini, kejab kat sana, kejab p gomen, kejab p private.. itu mmg perlu la pegang rekod tu kan...
so aku nye gynea doc nor.shida and dah booked dia tok bersalin nanti jugak. hihihihi..booked mulut je la, booked hosp tok bersalin belom la..awal sgt lagi kan... 7 bulan nanti bley la booked tmpt bersalin pulak. setakat nie doc nor.shida nie sgt2 la membantu. bayang kan sepanjang pegnen aku bleeding, risau sangat sampai xtau nak buat apa.. risau sampai nak nangis pon xde daya. tapi doc shida sgt profesional. lembut je..setiap kali check up dia akan scan. aku check up 2 minggu sekali sebab bleeding, so setiap 2 minggu sekali aku bley tengok perkembangan baby aku..
erk..jgn smash aku ckp x elok scan selalu. kalo x sebab bleeding tu mmg xde la tetiap 2 minggu sekali tu. sebab bleeding tu jugak la kne scan tok observe baby..ok ke dia. and Alhamdulillah baby ok.
paling best..scan dia baru. ea la nama pon spital baru kan. memang dari awal pegnen..clear je bley tgk dari sebesar dot smpai terbentuk baby..terang nampak, xde nampak ada macam kabus2 mcm orang lain tu. Alhamdulillah... xde keliru2, eh.. mana baby, yang tu ke? tu ke baby? x.. cecah je alat scan kat perut..terang nampak baby kat tengah2 tu.
fasiliti mmg best. test air kencing ada tandas sendiri, nanti tandas tu bersambung dengan lab..so x payah bawak air kencing ke hulu ke hilir, lepas kencing sua je kot tingkap.
staff semua baik2..nurse dia sume lembut je.. hari tu ada sorg akak diva nie tetiba mengamuk menengking2 sebab dia datang lama tapi orang yang datang lepas dia laju je masuk dulu...pfffttt, baju je diva tapi otak x diva. org tu buat appointment kak, apointment kol 3 dia dtg 2.45, mmg la kol 3 dia yang masuk. akk tu walk in je... masuk menyelit bila org wat appointment lewat or xde. eh.. terkutuk akak diva otak x berapa diva plak. tp mmg teruk la..yang nurse tu diam je, sambil mintak maap..ceh, kalu aku jadik nurse tu.. mmg aku basuh akk tu....
satu yang aku suka, kalo apointment kol 9, aku dtg mmg cun2 kol 9..terus boleh masuk. setengah private lain. wat apointment pon ikot pesakit walk in jugak..sapa smpai dulu, klo yg walk in dtg dlu..mereka dpt dlu. pada aku, x guna wat apointment la kn. mcm kat sini mmg x tunggu lama..kalo dtg awal gile dr time apointment tu mmg la lama kne tunggu. tp kitorg selalu dlm 5-10 minti before apointmnt smpai..so xde la kne tnggu lama kn. cuma 2 kali je kne tunggu lama.. mula2 tu sebab doc p sambut baby.. ok la, kita tunggu la.. xde la nak marah kn..sebab pikir kalo kita nak bersalin nanti pon mungkin mcm tu jgk kan??? pastu yg kali kedua sebab walk in je..lama cket la..sebab habiskan org yang apointment dlu... tp kitorg ok je...ikot turn la kan...
satu lagi, maybe sebab x ramai org so kat kaunter pembayaran ngn farmasi sekejab je.. hulur kad apointment je tros dpt bil, byr.. hulur bil kat farmasi dpt ubt..xyah lama2 pon.
kos check up stakat nie.. memula pg rm180, second rm140, pastu mahal cket sbb scan kot bawah tu rm240, pastu seratus lbey seratus lbiy, last apointment rm250 sebab amik duphaston ngn obimin pluz.. duphaston mahal ok!!!!
kos scan murah je..rm40 untuk kualiti yang sangat memuas kan..tp kos doc tu kalo first time jumpa rm120, pastu seterusnya rm60 je...
untuk kos bersalin plak, aku ada la survey..ada akk tu kos dia rm4K tok normal with epidural injection, kos paed ngn nursery ngn 2 malam kat spital. kalo c-zer bley up to rm12k. nie my husband yang willingly to keluarkan duit..so aku x kesah la mana2 walo pada aku mahal oii beranak swasta. tp dia ckp dia nak yang thorbaik tok anak bini dia..yo la...ikot la....
Hrp nanti bersalin semua berjalan lancar la.. harap di permudahkan n dpt la bersalin secara normal nanti...
di sebab kan itu juga..barang2 lain mcm breastpump, sterilizer, btol2 susu, warmer, ala barang2 tok breastfeed aku mmg beli sndiri, tanak susah kan husband walopon dia ada tanya berapa sume tu dia nak bagi duit. aku refuse...wahhh... *tepuk bahu sendiri, bagus bini bagus.. hahaha... tok barang2 confinement pon aku nak beli sendiri..barang mandian, baju2..mungkin duit aku jugak. tanak la susah kan husband kan... tapi, stroller, car seat, baby cot...duit suami la..bhahaahahahah...sebab rege sebijik kan mahal......wahahaahahaha....


Comments

Popular posts from this blog

Resepi : tomyam untuk dewasa dan tomyam untuk kids

FIRST TRIMESTER : Usaha aku lakukan untuk mengandung

Sharing pengalaman cabut gigi di klinik pergigian dr.pinky kajang

tabungan