aathif kena jaundice.

salam sejahtera,

imbas balik kisah aathif kena jaundice tu mcm nak cepuk muka sendiri je..hahaha,anak kena jaundice pon nangis2..hahahaha. hampeh, bukan kena masuk ward pon.

al kisah, masa paed aathif datang melawat kat wad before discharge tu, doc dah pesan kena aware pasal kuning aathif, dah nampak tapi x banyak lagi..so dia just suruh susu kan kerap2 and kalo nampak kuning teruk terus bawak pegi check. ok...ok...

sebab kan beranak di swasta so dorang ada bagi borang untuk submit dekat KK so nanti ada nurse akan datang umah check ibu dan anak. annoying hokey...

ada baik, ada annoying nye nurse nie datang umah. hari2, mende sama je dia check. tekanan darah dan kuning baby. luka masa hari first je dia check, lepas tu x check dah.

kitorang hari tu hari ke 6 baru submit borang tu. ha ha ha... nurse masa tu memang membebel2 napa lambat hantar,gurrghh. dia tgk aathif bising2 suruh pegi klinik petang tu jugak sebab aathif kuning. padahal menjak balik macam2 dah kitorang buat, kerap nyusu, mandikan air serai, jemur, tido bukak lampu. bila nurse suroh p check ritu jugak gelabah ayam la omak aathif nie.

terus call bapak nye suruh balik sebab abg ipar dah poi keje xkan nak call abg ipar suruh balik plak kan. so pegi la kita ke kk semenyih. masa aathif kena cucuk omak nye x masuk, bapak nye dengan my sister je yang masuk. bacaan birilubin aathif 13.4. 

kena pegi kk kajang hari sabtu untuk follow up. tapi sebab ada appointment kat colombia so check kat sana je..bacaan 13.1. 

pastu isnin tu nurse datang lagi, bising2 lagi sebab kuning aathif x hilang lagi, masa nie dah hari ke 10 kot, suruh pegi lagi. siap cakap nanti kalo x cepat2 ubati kuning nie bley efek otak perkembangan minda dia boleh jadi slow berbanding kengkawan sebaya dia...choiii betul mulut nurse nie. mandai je...

memang boleh efek otak, x di nafikan. tapi bukan untuk kes prolonged jaundice, itu untuk kalau bacaan birilubin tu tinggi gila dah naik ke otak..nie bacaan aathif x tahap sampai dia kena masuk wad. doc rilek je..yang si nurse nie plak merepek x tentu pasal. 

kalo ikotkan after 2 week normal birilubin akan turun dengan sendirinya. dan ye..bacaan birilubin aathif turun, tapi 11.8, bukan bawah 10. so doc, kat colombia nak wat test. amik air kencing and darah kat tangan. tok test  if aathif ada masalah hati / jangkitan pada salur kencing,kencing kotor?? something berkaitan kencing la..xde..normal. semua ok,

doc cakap aathif kena breastmilk jaundice,so no worries just susukan je..dia dah start turun tapi untuk breastmilk jaundice nie kadar penurunan dia slow. eeeiii...sakit hati ingat balik kata2 nurse tu.. kalo masa tu bacaan anak
aku 16-20 x pe la jugak kan..nie bacaan dah turun 11 lebih je...bongok nye nurse, mulut nak kena cili!!!

so, kenapa kah aathif boleh kena jaundice jugak?? x menjaga diri kah aku masa mengandung ritu?x cukup kah susu aku untuk aathif? 

marah... aku marah. kenapa xleh terima sesuatu keadaan sebagai takdir tuhan???

belom kawan aku lagi, dengan bongkak nya cakap anak dia x kan kena jaundice sebab susu dia banyak mencurah2.bukan kawan pon, dia add aku sebab kenal kat satu group nie, dah unfren pon...malas nak semak kan otak dengan
manusia yang cakap x pakai otak nie..x  sedar qada qadar Allah tu ada.

bukan aku sakit hati sebab aathif kena jaundice,bukan. tapi x suka manusia bongkak angkuh. x sedar kalo Allah kata jadi!, macam mana banyak pon susu kau..tetap anak kau kena jaundice.

kisah aku, dah takdir aathif nak kena breastmilk jaundice...aku redha. dan aku bersyukur jaundice aathif x tinggi sampai kena admit. 

time pregnant, aku hanya minum susu kambing sebab aku xleh minum susu lembu. aku banyak makan kurma,kurma tu macam snek aku hari2..sebelum tido, bangun tido, tengah tengok tv..all the time lah. sebab selera kot makan kurma..dari kecik2 lagi aku suka makan kurma, dekat2 nak bersalin lagi la kerap aku makan kurma sebab kurma kan boleh mempercepatkan dan memudahkan proses bersalin.

hari2 aku telan 1/4 biji buah tin. buah tin kan orang makan sebiji selang 3 hari..tp sebab x tertelan plak buah tin tu sebiji gitu..aku belah 4 makan hari2.

tapi tetap aathif kena jaundice. so..susu x cukup?? untuk perut kecik aathif, lebih dari cukup..siap meleleh2 basah baju..dan aathif menyusu dangan sangat kerap, paling lama dia tido pon dalam 1 jam stengah tapi selalu nye tepat sejam je dia dah bangun mintak susu, x penah miss. berak kencing banyak. pertambahan berat pon laju.cuma yang aku dok merempan kan sebab xdan buat stok je..so aku assume susu aku xde..muahahaahah...masa tu kan noob, dok pikir kalo aku pam nanti susu aku xde, nanti aathif lapa..nak2 plak dia kerap gila nyusu,
xdan nak wt stok..haaa....susu ada je sebenarnya...cukup la untuk dia, Alhamdulillah....

so?

nampak x, macam2 usaha aku untuk elak aathif dari kena kuning, oh..air kelapa pon minum jugak,hari2 sebab sepanjang jalan besar depan rumah tu berderet2 orang jual air kelapa. tapi dah takdir Allah, so xleh la nak sangkal.
jangan la nak bongkak sangat...susu awak yang mencurah2 tu pon Allah yang bagi, bukan kuasa diri sendiri pon nak mendabik dada sangat.

apa aku buat nak turunkan kuning baby?? mandi air herba sensei, x jalan. mandi daun inai jalan cket je, mandi air rebusan serai paling ok..laju je kesan dia turun tapi aathif memang bau singgang la, hhaahaha. tapi balik saujana dah x mandi kan dengan pape..just susu kan je. tu yang makin slow dia turun, dah nama
breastmilk jaundice kan..lepas tu bergantung seratus persen dekat susu badan je...so slow la cket, tapi masih turun, Alhamdulillah....

Comments

Popular posts from this blog

Resepi : tomyam untuk dewasa dan tomyam untuk kids

FIRST TRIMESTER : Usaha aku lakukan untuk mengandung

Sharing pengalaman cabut gigi di klinik pergigian dr.pinky kajang

tabungan