si comel n si ensem

Selasa, 4 September 2012

Cooking What: Seafood Kunyit + Sawi Goreng, Tom Yam Ayam

Memandangkan skang ni aku hari2 masak,
So aku terpikir tok wat entry apa yang aku masai iteww tetiap hari.
So bila aku xde idea nk cite sal apa, xde la blog aku x berhapdet kan????

Aku wat entry setat minggu ni la, minggu lepas nye dah berlalu...xde gmb
Aku pon ingat2 lupa aku masak apa dah..
Ah..xkira, nk ingt jugak...let me, let me...nk cakap jugak, huhuhu...

Hari isnin tu aku masak..apa yeh??? Alamak..lupa da
Owh..ayam goreng rempah dengan sayur lemak

Hari selasa lak..aku masak nasi goreng je, simple... Dengan sayur lemak semalam,
Hah...nasib la pakwe makan lauk panaskan..huihuihui..

Rabu aku wat telor bungkus dengan kobis goreng..
Febret cik abang neh, makan x pandang kiri kanan
Selalu dok makan kat kedai, ayam paprik di bungkus telor..
Ni aku masak resepi mak aku ajar, pakai minced beef or chiken,tp aku kn suka beef...
Jadi telor bungkus aku pakai minced beef r.
Ko taw, aku makan telor tu 1/4 je..len sume dia bedal...tskk
Makan la sayang..ai suka kalo u berselera..kalo u xde selera tu yg ai risau..

Kamis, last day keje last week sbb jumaat kan cuti merdeka,
Pakwe half day petang..so masak tok sendiri je, masak spagheti..

ni bukan spagheti,ni jummat nye..spagheti da abis so pakai this gomiti ke hape ntah nama
Dia,mcm macaroni tp besaq2..kuah spagheti smlm pny lar..
Spot something weird??? Ye ye...tuh tuh..kuah spagheti ada cili padi, hahaharu..
Spagheti mat salleh mana pedas oii..tp ai tekak melayu. Memandangkan en.pkwe xmkn
So sukati ai la nak letak cabai, hakhaihaishh. Disebabkan pakwe xmakan jugak la, ai cairkan cket sos dia, bia berkuah cket..
Kalo x selalu pekat jea, lama weh nak tnggu dia pekat..huhu

Erm...jumaat mcm kat atas tu la.
Sabtu plak kua makan ngn pakwe...makan gohan kat ichiban ramen, yum yum..
Again no picture..

Ahad makan pa??? Makan meggi kot..hihihi, mls masak ah..
Isnin lak masak seafood goreng kunyit. Seafood la sgt, padahal nak goreng sotong jea,
Tp udang da sminggu lam peti es, so campo udang skali. Sebenarnya xley cakap goreng kunyit pn
Sebab aku Goreng kunyit tp Letak sikit serbuk kari...sedap...
Apa nama ntah nak bagi..huihui

Selalu aku goreng bagi kering,jadik kunyit ngn kari tu mcm coated kat udang n sotong tu la..
Tp ritu xsempat sbb da lambat, so campak je udang ngn sotong..once masak teros masuk bekas..huhu
So dia jadik macam basah basah berkuah sikir..
Slalu aku masak kat aku jea, standard r resepi cintai bontai gini xkan nak bagi org mkn kan
Skali dia suka lak..siap cakap ley buat lg pas ni..eheh..
Jgn risau sayang..nanti da kawen mmg merasa bley makan resepi main taram je ni selalu...

Hari nie lak..selasa, aku masak tom yam ayam..
Owh, aku nie manusia pelik skit..aku x suka tom yam taruk perencah mcm kat kedai tuh..
Ko hirup kuah siap ley rasa serdak2 perencah dia..
Sesetengah org suka, tp aku x...x suka x suka..
So memang harapan la aku nak masak tom yam pakai perencah..
Selalu aku manual je..pakwe aku pon suka, dia kate rasa dia lain..
Ea la..nie thailand mariiiii....hahaha..

Tp hari ni aku try masak letak perencah..sbb pikir kn en.pakwe
Ea la, terbiasa makan yg ada rencah..so masak la yg ada rencah tok dia..
Tp tu pon aku alter cket..sparuh perencah sparuh letak cili giling...so tom yam aku
Masih rasa perencah yg mild, pastu aku tumis..hahaha, ko mampu tomyam tumis?? Punya la aku xnak bagi rasa serdak perencah dia tu rasa kuat gile...bedal je la mek ye oii..

ni gamba tomyam zaman bila ntah..nie seafood nye kot, ada udang siap
Tp kan si pakwe pon da suka tomyam manual aku, da terbiasa..
Tp ea la, klo ada rencah rupa dia lawa cket, berminyak..merah..
Ce tengok tomyam aku..pucat lesu jea, nak masak pon renyeh..
Bukan apa, klo pakai rencah..ko masuk air, letak perencah masuk ayam..yeay..da jadik tomyam...
Tp xpe..ai x merungut, ai suka gitu, renyeh ke banyak benda nak kne bubuh dlm tu ke
Ai x kesah...

Eh..lpa nak cite sal sayur. Ala...sawi goreng letak bilis bodoh je, xyah cite la...
Hari ni xde sayur sbb da campak sayur banyak2 dlm tomyam...senang
Satu keje je komplete sume...harharhar..dasar pemalas..

Esok aii masak nasik lomak sambal tempe, bilis goreng dengan telor mata..
Esok amik gamba..kalo ingt. Fess time masak nasik lemak, nasi da tanak tp
Lupa nak check jadik ke x, hewhewhew...nanti esok la cite...bhaiii...eh,tu bangla...byeeeee...