mas kawen dan hantaran aku rendah je...ada masalah?

tadi kan...malas r nak cite sal intro apa berlaku tadi. tapi kan, sibuk la dok cakap...'standard degree 12k to 15k' erm..aku x cakap mende tu salah. tp carta tu kuar berdasarkan situsi semasa, bukan nye carta yang perlu di jadikan panduan.

perlu ke bezakan taraf macam tu. makna nya nanti bila kawen, sume sibuk dok pasang telinga, mencuit sana sini, nak taw berapa harga si pengantin. plis la..jangan makcik2 kampung sangat boleh x.. 'eh, ko degree so 15k la' x agak2 tue..letak yang max teros. maap la...aku degree dalam civil engineering. bukan degree dalam ilmu rumah tangga.. kalo ada standard tentukan wang hantaran berdasarkan ilmu rumah tangga ni, aku rasa aku dpt PMR je kot. Ye la..
Masa PMR je blaja cket mende tu, tu pon kalo sape2 amek elektif ke mende yg ekonomi rumahtangga tu, ala..subjek KH tu. Abis kalo sesape yg amek sains Pertanian??? Erm...

tp patut pon kan.. ko degree in civil engineering. ko rasa berguna ke tok rumah tangga ko? spatutnya standard tu di ukur mengikut kemampuan seorang perempuan tu menguruskan rumahtangga kan? boleh masak mcm2..cakap je chinese food, msakan kelantan, johor, western, japanese..everyhing. boleh uruskan kelengkapan suami, dari hujung rambut sampai hujung kaki. hormat orang tua dan keluarga suami, didik anak2 dengan didikan yang terbaik.. kalo gini, no hal la nak mintak bebanyak pon kan??


sebelum letak harga tinggi2... selami diri dulu, perfect kah anda?? sempurna kah anak anda.. jangan pandang, anda cantik, anda ada kelulusan, anda ada harta maka hantaran anda harus lah mahal. tp pandang kekurangan anda.. fikir juga, nanti suami anak anda yang akan tanggung dosa anak anda lepas ni, suami anak anda yang akan jaga anak anda,

selalu nye...(x semua kot), mak bapak yang sebelah pempuan nie rilek2 cket.. anak pempuan kan dapat duit, so duit tu nanti bley la di jadikan belanja kenduri nanti. so 10k tu kira logik la kan?, ntah2 x cukup. ea la...catering da berapa, mak andam lagi, pelamin sume nak kena ada.

betul la tue, tp jangan la letak beban kat pihak lelaki jea.. anda xde pape, tp anda nak mengharap lebih2. berpada2 la...

td sibuk la si mak2 kat opis nie dok kira anak lelaki ada berapa, ea la.. belanja belah lelaki kan banyak. aku selamber je nyampuk, ' buat je mcm bapak adi. ko nak kawen ko kumpul la duit sendri,' heh.. terus sume mcm dah lain. siap ckp lg, ' ea la, duit sendiri tp xlepas ngn mak ayah jugak nye.' eh..terasa ea kak? sorry la ea..x sengaja. kahwin tu anak yg nak. so anak la kne sediakan duit. kenduri tu milik mak bapak, mak bapak sponsor..tp xkan nak ajar anak untuk mengharap duit mak bapak kan..

aku sangat..sangat xsuka kalo kita cakap sal kawen, benda first orang tanya pasal duit hantaran berapa? apa ke lahap duit orang sangat nie?? nak kawen, nak hidup lama, nak bahagia bersama2, perlu ke susahkan orang yang kte sayang cm tu. belah lelaki mungkin x kesah, tp...still dalam hati xperlu la kot. anggap je duit tu nanti akan dia guna untuk bagi makan kat kita, sediakan tempat tinggal, pakaian kita nanti.

td, selamber je aku cakap.. ' saya tahap SPM je,' teros semua diam..mungkin terkejut kot. dorang dok suruh aku mintak banyak2 kan. nasib xde yang tanya nape SPM ko kan degree.. nak jugak jawab.. ' degree civil engineering, tp ilmu rumah tangga tahap SPM je..banyak yang dia kne guide saya nanti. mintak banyak2 kang mesti dia expect saya da PRO semua benda,' agak2 mau x bercakap ngn aku berhari2 semua kan, hahahaha..

eh..tu yang luaran, tp yang di sebalik tabir..bawah meja nye..hah!!! nak bercerita ke? cerita kang..semua terdiam nanti. tp sejak bercinta ngn en.pkwe ni.. sifat2 nak menunjuk sebab geram ngn orang yang menunjuk dulu da xde dah.. da ilang dah.. so kita cite yang on the surface jea la...

Meh cni nak ckp...
Mas kawen saya, rm$$$$.$$
Wang hantaran saya, rm$$$$.$$
Total semua rm$$$$$.$$,
Wah...nampak banyak. Mesti 10k ni. X...lebih. tp insyaAllah..
Nampak je banyak..

Selalu, wang hantaran akan guna untuk kenduri kawen. Selalu nye la...tp skang ni sume mak ayah sponsor. So duit hantaran guna tok lepas kawen.untuk pengantin g honeymoon. Sewa beli rumah. Etc etc..

For me, untuk majlis insyaAllah akan guna everything that i have. Duit2 tabung pun bedal..and total sume duit kat atas tu akan dpt ke aku...muahahaha. mas kawen mmg xde sesape leh usik kan??? Tp wang hantaran pon xkan dpt sape usik...all is mine...miahaha..

Erm...nampak je banyak. Mcm banyak..eh, kalo tgk value memang banyak pon...tp insyaAllah,xmembebankan mana2 pihak, semua senang..semua hepy.

Eh...mcm xkena je bg tajuk cm tu..kata murah tp mcm mahal. Degil lahh...
Pukul kang..
Murah la....nampak murah tapi mahal. Nampak mahal tapi murah..
Paham??? Paham x nie??? Hahahaah....
Bila org tny hantaran berapa, aku ckp aku serah ke kuarga dia to decide.
Tp aku mintak murah jea...lagipon, dorang xtanya mas kawen berapa,
hantaran berapa. Dorg pikir kalo org kelantan. Hantaran is mas kawen.
Eh...i nak separate lak....see. murah tp mahal, mahal tp murah..
Depend on org yang mendengar dan memahami nya.

P/s: skang masih berkira2...nak merisik je ke. Or...nak tunang skali teros..mcm malas nak tunang plak.. gile r.
Ritu mengedik siap nangis2 lagi nak tunang bagai...bila org da setuju
Haku rasa mcm mls plak...mls lah. Remeh...im not ready to bertungkus lumus bla bla bla.. arggghhh...im not ready to be tunangan orang..xmao darah manis sangat..kih kih kih


Photobucket

Comments

Popular posts from this blog

Resepi : tomyam untuk dewasa dan tomyam untuk kids

FIRST TRIMESTER : Usaha aku lakukan untuk mengandung

Sharing pengalaman cabut gigi di klinik pergigian dr.pinky kajang

tabungan