Ummi's corner : kisah pantang

salam sejahtera

hari nie nak update pendek pendek jea.. kalau boleh. harap boleh la ea... hahahaha. sebab kisah dalam pantang nie xde apa sangat pon,
orang nak baca pon x fun, hew3. so update pendek pendek je la. tapi sebelum tu, meh nak list kan next entry yang bakal ummi up kan.

- aathif kena breastmilk jaundice
- ummi pejuang penyusu yang gemok + milkbooster si pembantu.
- rutin mengepam di opis.
-  etc etc .. next tu nanti2 lah... kang x terpost plak kang...

ok back to kisah pantang.

lepas balik dari hospital, aku pantang umah akak kat semenyih. mak datang sini jaga kan. masa baru2 keluar hospital tu aku telan ubat hospital je. xde la ubat apa pon..telan obimin, ubat angin dengan ubat berak je. Alhamdulillah, kentut
tanpa segan silu, siap doktor tekan2 perut nak check kedudukan rahim pon kentut boleh keluar tanpa boleh di kontrol..macam keretapi plak tuh. berak pon xde masalah..lancar je. nasib baik luka x banyak so xde la ngeri sangat nak membuang.

eh..tapi ngilu jugak la memula tuh..tapi ok je, xde la stok lama2 dalam jamban abang besar xmo keluar, laju je meluncur,
hew3...

aku pantang yang bebetul pantang nye 2 minggu je... jangan di tanya kenapa, nanti aku sedih,ngehehe. so basically sepanjang 2 minggu tu aku listkan je la yeh...penat nak cite banyak2...hahahaha.

pagi2 : mak aku dah siapkan breakfast, air horlick ngn biskut tawar tu jeh. mak aku dah siap kan nasik tapi x lalu la nak makan pagi2 tu kan.

sudah makan, aku netek kan budak kecik tu dulu. siap tido kan semua, mak aku dah siapkan air rebusan untuk mandi. ntah apa daun2 aku pon xtau,syok...segar badan. siap mandi...mak dah siap bakar tungku. mak tolong tungku kan memandangkan aku x reti nak bertungku sendiri. dah siap tungku tu baru mak letak kan garam kunyit dan berbengkung semua.

dalam masa yang sama akak akan mandi kan dak kecik tu...kira proses mandi, tungku, bengkung tu selang seli dengan netek kan dak kecik tu, lepas tu dia tido..aku lak p makan. lepas tu ZZZzzzz sebelah dia, tapi jarang sangat nak tido sebab x biasa tido siang kan,so mata x moh lena. 

hari ke 3 / 4 cam tu, tukang urut datang. urut selama 3 hari berturut2..bessttttt. dia cover satu malaysia, gituh... sape2 nak urut dia bley searh norhidayu dekat FB. nak bagi no contact x dapat plak sebab dalam tepon lama. untuk 3 hari tu dia amik RM540. pakej termasuk urut, tungku, bengku, pilis sume. oh..mandikan aathif n tuam aathif jugak. masa lepas urut tu badan rasa segar gila.... sekarang nie???x payah tanya...huhuhuhu....

untuk 3 hari pertama je mak aku rebus air daun2 dengan bengkung pakai garam kunyit. lepas tu mandi pakai mandian sauna anugerah,best gila kata kau...... bau harum semerbak je lepas mandi. kat perut pulak sapu krim barut nona roguy. pilis pakai anugerah punya..best sangat.

eh..dah lah, malas nak cite...mesti korang sakit hati je baca kan. aku x reti nak cite sebenarnya...korang nak tau kaedah pantang yang proper jenguk blog kawan2 yang lain lah...aku nie macam hape je pantang nye...

makan memang x jaga..eh, bukan x jaga main bantai makan. amaun nasi memang banyak gila.. sbb nak bagi susu banyak so kena makan byk.pengorbanan seorang ibu katanya..hew3. sebab sebelun pregnant lagi memang niat nak susu kan anak sampai dia umo 2 taon. semoga di permudahkan.... 

Comments

Popular posts from this blog

Resepi : tomyam untuk dewasa dan tomyam untuk kids

FIRST TRIMESTER : Usaha aku lakukan untuk mengandung

Sharing pengalaman cabut gigi di klinik pergigian dr.pinky kajang

tabungan