bersembahyang di awal waktu

salam sejahtera..
sejak kebelakangan nie, entry aku sama jea..asyik cite progress tunang je, mende sma lak tu,
xde idea lo...apa nak buat. in the end, mende sama jea aku dok update..

tanak intro pepanjang...juga xnak sentuh pasal waktu solat yang lain,
nak cite pasal waktu zohor and asar kat opis jea...
yang lain xde kaitan ngn orang kot.. tu dengan diri sendiri je..

zohor aku kat opis mostly dalam pukul 3.30 ke 3.45 camtu.
sebab nak semayang asar teros. xdapat semayang di awal waktu time zohor,
dapat time asar pon ok. lepas zohor aku teros stay tunggu asar.
ada la jugak lagi 2 orang yg tunggu asar sekali ngn aku.

tapi aku xpenah pon, orang azan jea teros semayang..
selalu aku bagi laluan kat orang dulu, dalam surau tu muat 3 orang jea.
supposedly muat la kan?? tapi bila azan, akan ada lagi org masuk...
so aku bagi laluan kat dia dulu.

sebab nye??? aku x suka berkejar time semayang sebab dok pikir
orang tengah tunggu nak semayang.. ase x sedap biar orang tunggu kita lama2,
end up..laju je aku semayang..doa pon pendek mcm x doa jea.
ala..bape minit je pon kena tunggu, so masih di awal waktu kan?

yang aku terkilan nya....
bila ada yang x paham. dah ada orang kat dalam surau tengah tunggu nak semayang.
masuk waktu..dia masuk teros bentang sejadah tanpa cakap pape.
bagi aku, xpe la..aku memang akan bagi laluan kat orang semayang dulu.
tapi bagi orang lain? ye kita nak kejar semayang di awal waktu,
tapi pikir kan orang jugak..orang lain pon nak semayang jugak..

pastu, siap sambung semayang sunat tanpa pikirkan
orang yang dah bertelekung tengah tunggu turn. bagus la kan semayang sunat...
tapi x salah kan lepas awak semayang wajib..angkat bontot tu dulu,
lepak tepi jab bagi orang lain turn semayang wajib dulu..
dah settle awak sambung la balik semayang sunat.
selang masa tu xtaw nak wat apa? zikir je la pape dulu..

ini x..hati batu je semayang sunat, lelama...pastu zikir, lelama,doa...lelama.
bukan x boleh..boleh, bagus la... aku pon x sebagus tu.
tapi..pikirkan ruang surau yg kecik, bagi la peluang kat orang jugak.
nak zikir...boleh jea zikir kat tepi, x zikir atas sejadah pon xpe..doa pon,
kat mana2 pon kita bleh berdoa, depan pc pon boleh...Allah kan maha mendengar.
xde plak Dia ckap kena doa atas sejadah je baru dia nak Dengar, kan?
memang la afdal kita berdoa dengan tertib. ada masa2 nye..ye.
tapi berdoa x limit sampai situ jea. kan?
ke awak berdoa masa atas sejadah je?

Comments

Popular posts from this blog

Resepi : tomyam untuk dewasa dan tomyam untuk kids

FIRST TRIMESTER : Usaha aku lakukan untuk mengandung

Sharing pengalaman cabut gigi di klinik pergigian dr.pinky kajang

tabungan