shop hopping : kain's hunting : jakel + gulati's + osman house of textile + mayasilk

salam sejahtera,

meh sini nak cite kesah ber hopping semata mata nak carik kain nikah yang berbaloi, mengikut kehendak hati dan murah. murah is penting. ding dong ding dong..xtaw nak pakai kaler apa tok nikah nanti sebab xde sanding. so baju akad nikah is penting...will pakai sampai petang. so harus lah cantik and mabeles. tapi mikirkan poket pakwe, so carik yg murah2. baju akad nikah dia beli as hantaran tunang nanti.

aku nie bukan jenis yang bila kata orang nak bayarkan, terus mengila amek jea yang mana berkenan tanpa pikirkan orang lain. xde nye terus lembut je leher, suara pon da terkepit macam suara kucing gatal sebab nak pujuk pakwe nak baju bling2 yang mahal itu. no no no.. its not me. walopon orang yang nak bayar tu mampu..x kesah. tapi aku akan pikir, kalo aku beli sendiri aku mampu x? kalu x mampu so aku x kan amek yang tu..(walo bukan aku yg bayar). sebab nanti kot aku nak balas balik apa yang orang bagi kat aku, xde la aku x mampu kan. aku x kan kikis jea..aku more pada give and take, fair and square. titik.

so nak beli chiffon kosong jea, nanti patch lace. kalo beli yang beaded aku x berkenan yang pakej rm300 tuh. aku berkenan yang semeter rm300, so cam ne? orang nak belikan tapi pikir sendiri x kan beli la kain cam tu walopon aku mampu..tapi tetap aku xkan beli. so xyah...carik chiffon kosong jea. eh...pehal cite pasal aku lak nie?? nak cite kedai kain kan????

memula kita ke jakel. ada yang murah..ada yang RM18 semeter kot kalo x silap, bidang berapa dah...lupa. rasa nya bidang 45'. yang bidang 60' tu dalam RM2+ kot...sorry siyes lupa. tapi aku beli chiffon yang bidang 45' jea sebab nak wat half moon shawl jea. beli 2 kaler, light blue and pink. belas la semeter. tapi kaler x match..so carik lain.

decide ke osman house of exclusive textile, ok ada la kaler light blue yang di inginkan. chiffon yang soft gile..bidang 60', RM22/m tapi less dapat RM19.80/m. teros beli mandangkan pakwe pon da berkenan kan. beza kot material dia ngan kat jakel tu. jakel macam kasar2 sket,yang osman nie lembut gile...

pastu ke jakel balik, tok carik kain akad nikah plak...nak kaler light peach. xde kaler yang berkenan, ke tingkat 4 plak, amek ko...hargaaaa....xpe lah. terus pusing turun balik.

ke osman balik, peach tadak maka mari ke mayasilk plak. peach dia more to orangey sket plus kain dia lagi kasar plus x berbaloi ngan harga, kalo x salah aku dalam RM2+ gitu la. xpe la..g kedai lain plak.

end up ke gulati's. sangat x suka...sebab SA sangat bongkak. dah la last kain, memang cukup2 jea 5 meter. harga RM58/m less dapat RM35/m mintak kurang lagi, dengan kurang hajar nye cakap xleh. hoiii...hangin je aku. ko g kedai lain,dorang siap kurang kan cket harga,dalam RM5 ke, sebab kain last..kot2 ada defect. masa g kat osman beli kain light blue ritu pon kain last,aku nak 1.0m tapi kain tu ada 1.8+m, so dia suruh aku amek jea sume kain tu tapi kira 1.5m,kot xnak bagi pon..cakap la lelok, nie keje SA gulati's berlagak macam ko perdana menteri. ngan x senyum nye. kalo SA jakel memang recommended,cuma nya kurang gemar ke jakel sbb lampu kuning nye menipu pandangan mata aku, grrr...plus, i can get the same quality of kain at other shop.well, ad baik buruk nye..jakel nie, kekadang murah tp ada masa nya mahal gak. The lace? Erm...boleh la, not so teruja.owh, berbalik pada gulatis td,rembat jugak sbb nak dat kaler. ikot hati nak je g rembat jakel walo mahal, tapi pakwe dah malas nak pusing2...lantak, amek jea..

then, hunting kain tok baju tunang kita ke osman house of exclusive textile balik. amek kaler lilac dull yang sangat cantek. 5m*19.80 ngan lace. ohhh...lace kat sini sangat murah compare to jakel ngn gulati's. gulati's xde la aku g tengok rege kan. tapi most b2b cakap mahal. border lace yang sebijik mcm jakel..yang kosong xde beads tu, yang ada tulang tue..aku tengok kat jakel taon lepas RM80, ritu tanya balik dah RM90. tapi kat osman nie RM45/RM43/m and ada satu lagi border lace tu RM34/m jea. tapi aku beli lace meter, xnak beli border lace lah...sbb beli kaler purple masam,darker cket dari warna baju.beli half meter RM54. berkenan kat border lace dark purple tapi never mind, mahal cket pon ok..

so kekawan...pilih ur kedai kain.

Comments

Popular posts from this blog

Resepi : tomyam untuk dewasa dan tomyam untuk kids

FIRST TRIMESTER : Usaha aku lakukan untuk mengandung

Sharing pengalaman cabut gigi di klinik pergigian dr.pinky kajang

tabungan