a week past 3 monthsary

salam sejahtera...

hr nie dah seminggu lepas 3 bulan dah. kawen? eh...tak, kawen dah 7 bulan dah..

ni pasal anugerah Allah yang terindah selepas anugerah anugerah indah Nya yang lain.

eh..eh..nk mystery misteri plak..padahal dah gtau kan kat entry before. hehehe... sebenarnya nak bagitau masa minggu ke 11, lepas nampak heartbeat baby..tp hold, hold, hold...smpai dah 3 bulan seminggu baru nak ceritera pada khalayak blog..

alhamdulillah... rezeki Allah, Bertkat usaha, Berkat doa semua, bulan ke empat perkahwinan aku sah pregnant. syukur..syukur..hari2 selama 7 hari straight wat sujud syukur.. Allah je tahu gembira nya perasaan tu so pada Allah juga aku panjatkan kesyukuran.

cerita cket eh, overall pegnency cane bley tau pegnen smpai sekarang. apa usaha aku untuk pegnen len kali kita cite yeh??? sharing is caring...i love to share ze ilmu with others, pls dont say aku eksen ke apa....

cane ley tau pegnen? nie bukan simtom simton awal pegnency la..itu len kali kita cite bersekali ngn perjalanan morning sickness.. kalo x lupa lah. ok...cane tau pegnen. masa tu dah CD34 (cycle day) kalo x silap. period aku memang dr 30-42 hari. so bulan ni x berapa nak berkejar nak buat test. tapi dalam 3 bulan nie CD aku tetap 34,tp keinginan nak test tu x membuak2 la..

malam sebelum tu aku mimpi aku jumpa ngn akk akk pegnen. mimpi biasa je, borak2 dengan budak opis yang pegnen, biasa je la. tapi ada sorang akk tu dia pegnen twin,n siap tunjuk gmb scan twin dia lagi.

malam esok nya tu plak aku mimpi main2 dengan anak sedara aku. aku pegang dia and dia dok lompat lompat atas aku, standard la budak kecik kan..suka lompat lompat, lompat lompat sampai aku rasa sakit perut. sakit perut sampai tersedar dari tido. tapi bila sedar xde pulak sakit perut. cuma lenguh satu badan. lenguh gile, kaki tangan belakang..everything aches. masa tu tengok jam kol 4 pagi, tetiba terdetik ase nak wat upt test.

terus bangun, capai upt test brand clear blue tapi bkn yg digital nya..yg biasa. mamai2 test...laju je naik tanda pangkah. laju laju aku keluar bilik air bukak lampu. terkejut husband tido,tetiba bilik cerah. aku apa lagi..panjat katil tunjuk kat dia. dia terus usap peluk usap rambut and peluk dahi. aku ulang2 dok tanya sah la ni kan, sah la kan??? dia cakap tu line naik tu..laju je tadi ayg cakap, sah la tu...hheehhee....

lps tu aku sambung tido n husband bangun men game..xleh tido dah dia cakap..hahahaha..bangun subuh aku test lagi, pkai brand yang sama.. sama jugak..n dalam kol 9 mcm tu aku suruh husband p 7e beli lagi 2 yang strip bodoh tu..nk make sure. sama jugak..naik double line dalam beberapa saat je...

bahagia. tapi beberapa hari lepas tu aku bleeding. ya Allah risau sangat.. masa tu aku mc sbb kenapa ntah. MIL bwk p klinik tp klinik biasa je la..n doc tu pn mcm xde gaya nak bantu pon. siap ley cakap..kalo dah nak gugur tu gugur la dia..kita bley tunggu dan lihat je. aku was like..eh, xkan xleh buat pape kot????masa tu dpt duphaston tp sbb doc tu mcm noharam asyik dok ulang kalo nak gugur gugur jugak patbelas kali, aku mkn n stop..mcm x yakin.

lps tu bleeding dah stop. tp aku demam lak. so ahad tu husband bwk p annur.tp klinik biasa la jumpa pon doc laki, aku cerita la pasal bleeding n pastu skang nie demam plak..so dia bagi mc lagi 2 hari tok bedrest. masa nie x p jumpa gynea lagi walopon dah decide nak p jumpa gynea mana.

balik dari annur, aku bleeding balik. esok nye pagi2 husband terus bawak p jumpa doc shida kat colombia asia. doc bagi mc n duphaston and terang2 yang baby ok dah nampak kantung semua cuma maybe rahim lemah so aku masih akan di di rawat as threaten miscarriage. and duphaston tu kne makan xleh miss. week 8 baby dah nampak heartbeat...nampak seketul daging and kat tengah2 nampak kelip2 jantung dia berdegup..masa nie baby xde bentuk lagi...

week 10 kot, aku bleeding balik..p jumpa doc shida balik..dia pon pelik sbb dah lama x bleeding kan..baby pon dah bentuk so hormon akan di supply ikot dia nye tali pusat dah..tp just in case doc sambung duphaston balik. masa nie baby dah nampak bentuk cket.. dah nampak mana kepala nya mana badan, and kat tepi baby ada satu benda bulat kecik..doc cakap tu nanti akan membentuk jadi uri dia.

check up week 12, which is check up untuk 3 bulan. pagi tu aku dok atas sofa sambil tunggu husband bersiap. sambil2 minum air. dok atas sofa, bukan dok sopan atas sofa ea...tp bersila atas sofa. tetiba aku rasa cm kat aku nye private part sakit n berdenyut2 mcm kalo kita period darah ketul nak keluar tu..gitu la sakit dia. tapi abaikan je la..ingat xde pape. smpai klinik kne test urine, masa tu terperasan ada darah kat pender. calit2 ngn tisu bwk p tunjuk kat doc...dpt lagi 3 hari mc..sampai weekend tros. and kena sambung mkn duphaston balik sampai minggu ke 14.

masa scan nak tengok keadaan baby..mcm aku nak melompat bila cecah je alat scan tu atas perut. nampak jelas baby dok melompat lompat dalam tu...ya Allah, aktif sangat..x berenti renti dok melompat..nampak tangan dok tergapai gapai, nampak jari jari genggam lepas. baru 12 weeks kot, dah nampak jari semua, semua pon x percaya bley nampak se awal tu..tp alhamdulillah...dia x pape...risau dok bleeding kan. baby sihat, aktif sangat..seronok tengok sampai lupa nak amek video baby gerak gerak dalam perut tu...hehehehe....

apa pon. doa kan baby saya dan saya sihat sentiasa...selamat sempurna hingga di lahirkan dan melahirkan...aamiin..

Comments

Popular posts from this blog

Resepi : tomyam untuk dewasa dan tomyam untuk kids

FIRST TRIMESTER : Usaha aku lakukan untuk mengandung

Sharing pengalaman cabut gigi di klinik pergigian dr.pinky kajang

tabungan