first trimester : simptom awal pregnancy

salam sejahtera...

patut nya sebelum share pasal simptom2 awal sebelum aku tahu aku pegnen, aku kena share pasal usaha aku buat untuk pegnen kan? baru betul...tapi malas plak sebab usaha2 tu banyak berdasarkan fakta so tak boleh nak merapu meraban sangat.

and patutnya jugak simptom awal nie sekali je ngn morning sickness kan..tapi... malas nak buat sekali..nanti pening...aku pening nak tulis kome pening nak baca..wakakaka...

ok, antara early pregnancy nye simptom yang aku rasa before aku tau aku pegnen..

antara nya, mcm biasa rasa mcm sakit senggugut tu...tapi lain. x sama, kalo nak period rasa sakit tu menyeluruh...seluruh perut..kiri kanan sekali. sakit pinggang pon sekali. tapi kalo time pegnen sakit dia kat point tertentu je. contoh nya macam kalo sakit belah kiri..belah kiri je, pastu jab ada, jab xde..pinggang pon sama.

second, bila malam je suhu badan tinggi. memang tetiap malam kol 9 aku akan amek suhu. n memang tinggi..mcm warm fever gitu...37C lebih gitu. kalo turun 36C pon x kurang 36.8C.

third, kerap kencing malam. biasa aku jarang sangat la bangun tengah malam kencing. kecuali kalo makan malam tu memang teguk air bergelas2..memang dalam kol 3.30 tu akan bangun kencing la. nie macam mana pon tetap akan bangun kencing malam.

keompek nye, vaginal discharge. ok nie pempuan2 nye stuff. as perempuan sangat penting tok alert kita nye vaginal discharge. banyak meaning dia..kita sihat or not, apa2 la. so kalo rasa keputihan mcm terlampau tu smpai hari2 berganti pantiliner..sila amek tindakan. xperlu makan jamu bagai. cukup dengan membasuh kita nye private part tu dengan air suam. kalo teruk, basuh dengan air rebusan sireh letak garam bukit cket. bila dah ok..cukup ngn air suam letak garam..dah betul2 ok, basuh pakai air suam je.

kalo boleh, elak kan guna pencuci wanita yang ada kat pasaran tu..xkesah la org ckp bagus ke apa sebab sepanjang aku berkampung kat guardian dok bc satu2 ingredient kat pencuci wanita tu. xde rasanya yang xde SLS. SLS tu x elok ea...ada sabun. better pakai mandian baby tu..yang johson n johson yg original biasa tu.. tapi aku mmg x pkai pn..kecuali time period baru aku pkai baby johnson tu. time tu je.

why penting tok jaga? sebab dari situ kita bley trace bila kita subur, kita pregnant,kita nak period sume. kalo org yang ada keputihan, nak tau subur sama je ngn org yang xde keputihan. time subur vaginal discharge akan sama seperti putih telor. putih clear dan likat..kalo nak period, vaginal discharge akan sedikit lumpy.. berketul and pekat. kalo pregnant vaginal discharge mcm creamy like..kaler susu2 cair.

kelima, mimpi. mcm aku cerita sebelum nie. aku mimpi bersama orang pregnant. tanak cerita panjang sebab dah cerita before kan.

ke onam, sakit and cramping kat ari ari. juga tulang bontot rasa sakit..normal which its mean kita nye ligamen di tarik2 untuk menyediakan tempat baby duduk..wah.ayat...hahahahaah.

ketujuh, nipple sore. nie pon kne peratikan bebetul. sebab kalo period pn breast kita akan sakit, nipple pon kekadang bley sakit. so beza dia, kalo nak period breast seketul tu yang akan sakit. kalo nipple sakit pn breast tetap akan sakit jugak. and kalo pegnen, nipple je yang sakit. pakai bra pon rasa nak lempang orang.. tapi breast seketul tu x sakit..tapi membulat. penuh. ada paham?? hahahahah....

lagi apa yang aku rasa ea...demam, ea aku demam selsema. aku susah nak kena selsema. before kawin orang dok selsema jangkit sana sini, aku ada la kot..konon eh,demam..petang dah ok. tapi bila kawen, p bali aku demam..terok. and masa pegnen pn demam terok.

itu la kot...ada lagi rasa nya tapi lupa... itu je la dulu....

Comments

Popular posts from this blog

Resepi : tomyam untuk dewasa dan tomyam untuk kids

FIRST TRIMESTER : Usaha aku lakukan untuk mengandung

Sharing pengalaman cabut gigi di klinik pergigian dr.pinky kajang

tabungan