mom2bee : entry bulk : mendobi baju baby + checklist beg hospital baby dan ummi


salam sejahtera...

nie entry schedule eo...alang2 idea tengah banyak nak nulis nie, so tulis je la terus...pastu wat schedule post,
time malas pon orang ingat check rajin..muahahahaha......

..................................................

rasa nya dah ada ke belum kisah mendobi baju yeh??? lupa pulak. xpe lah...kita ceita lagi sekali lah kalo dah ado. start mendobi pada minggu ke 26 kalau x salah. nak mendobi nie macam drama sket, sebab MIL nak suruh mendobi dalam bulan pose. check tak mau...nanti penat ( masa nie pikir nak pose full, skali pose seminggu je, kahhhhh)

memula planning nak rendam kat umah, bilas lepas tu p keringkan kat bodi yang self servis tu. tapi MIL bising. suruh sumbat je washing machine, kitorang tanak...mesin basuh MIL xleh tukar2 mode, memang satu mode tu je. risau jugak baju kecik2 kang rabak pulak. baju kita yang dewasa nie pon dah berapa helai dah rabak. masa tu aku nak ikot je..xkesah la.  

cuma, husband berkeras jugak. tanak masuk mesin basuh. last2 dia suruh aku rendam dalam bilik je. lagi pon baju baru kan, x perlu la nak sental bagai, just rendam2 je. masa tengah membilas aku dah nangis2 dah. dengan husband macam tu, dengan MIL berkeras macam ni, aku tersepit tengah2. 

masa tengah nangis tu MIL masuk bilik tengok aku dok mencangkung bilas baju, wuwuwu... kantoi nangis.
last2 mil suruh jugak masuk kan dalam mesin basuh. keringkan dalam mesin basuh dulu. siap2 bilas aku panggil husband suruh wat turun bawah. bila aku turun, tengok mil dah siap masuk kan dalam mesin. pastu kuar p beli cepit baju yang kecik2 tu sekejab, tengok mil dah siap sidai.

wuwuwuwu..aku bukan apa, aku tak nak la susahkan mil, aku larat lagi buat sendiri. dan aku nak la buat yang terbaik untuk anak aku nie, anak sulung kan...dia beria terlebih la cket. tapi aku x kesah pon, aku ikot je.. bila husband berkeras, aku plak yang tersepit. wuwuwuuw...mmg drama btol la. dah siap dobi, lipat2 boh dalam bakul, tapi nie belom packing beg spital lagi nie...


rendam dalam bilik..gamba masa sidai xde, sebab dah xde hati nak amik gamba..
wuwuwuwu...

...........................................................................


dah, stop pasal kisah drama ayaq mata tue, cheq memang ratu ayaq mata... pantang lepa mesti nangis.
start packing beg eby on 32 weeks kalo x silap. tapi complete on 33 weeks. ngehehe.... nie bukan apa,
baju2 sume dah masuk, cuma x pack minyak telon dengan mandian dia je lagi. dok postpone je keje nye.

now, dah selamat masuk bonet kereta dah pon.


checklist beg hospital baby ( secara ringkas nya ) :

1. satu set baju lepas delivery : sepasang baju lengan pendek, barut, bedung, mitten & booties, diaper.
2. satu set baju extra : sepasang baju lengan pendek, barut, bedung, mitten & booties, diaper.
3. satu set baju keluar wad : sehelai jumpsuit lengan panjang, barut, bedung, mitten & booties, diaper
4. satu set baju keluar wad extra : sehelai jumpsuit lengan panjang, barut, bedung, mitten & booties, diaper
6. extra diapers : 8 keping.
7. sapu tangan : 4 helai (ikot bilangan baju)
8. tuala : 1 helai
9. barut dan bedung extra : 2 helai setiap satu.
10. mandian : buds trial kit
11. ubat-ubatan : minyak telon anugerah + minyak yuyi
12. grooming : bedak ngn losyen pigeon.
13. baby wipe - 1 pack besar sebab x beli yg kecik..wuwuwuwu

bungkus sepasang2 senang, nak pakai terus capai je, x payah nak godek2 beg nak carik



bawak baby wipes pek besar sebab mcm malas pulak nak beli yang kecik semata2.
trial set bud tu ada mandian head to toe, losyen dengan bum balm tok montot.
untuk grooming plak ada bedak ngn losyen pigeon, minyak telon, minyak yuyi,
putik kapas pek kecik ngn tisu pek kecik saje bawak.


checklist beg hospital ummi : 

1. baju keluar hospital - bawak dress sebab senang. one piece je...
2. blouse butang - 2 helai, bawak je walopon dok spital nanti pakai baju spital.
3. kain batik - 2 helai jugak.
4. disposable panties - 2 pack, x bawak spender biasa..malas. hahahaha
5. bra - 4 helai, 1 je nursing bra sebab nursing bra huduh so x beli byk, eheh....
6. tudung - 2 helai (tudung instant)
7. stokin - 2 pasang
8. toiletries - bawak shower cream, ubat gigi ngn berus gigi walopon spital dah sedia kan.
9. tuala - 1 helai. pau dak eby punya sebab kecik..mihmihmih.
10. maternity pack - 1 pack jenama intimate.
11. breast pad - 10 pasang kot yang disposable punya.
12. sweater - 1 helai pau husband punya sebab sendiri punya da x muat nak pakai.
13. selipar - x payah boh lam beg..memang kehulu kehilir pakai selipar jepun buruk tu je pon.
14. minyak angin - bawak minyak berubat mustajab NR dengan minyak herbanika NR


beg breastpump :

1. breastpump : tommee tippee double breastpump
2. botol susu newborn - 1 jugak brand tommee tippee jugak sebab dpt free kan.
3. bottle storage - 4 ketul.

note: bawak botol susu in case susu xde n baby kena bagi formula. bukan doa, bukan mintak just sebagai persediaan. bawak breastpump sebab kawan cakap right after deliver tuh..lepas baby dah netek dalam 2 jam macam tu dah bley start pump pump dah. bawak je la...


beg terakhir (paperbag je) :

1.  minyak VCO - tanamera
2. air selusuh - air zam2 yang di baca kan surah yasin dan doa selusuh oleh suami, lagi afdal bagi binik x dengar kata macam aku nie...wuwuwuwu.....kena banyak mohon ampun ngn suami before beranak nie.
3. kurma - alas perut sebelom beranak and untuk husband tahnik baby nanti. biar la bapak nya tahnik sendiri..pada aku lagi berkat dan afdal.
4. surah yasin - untuk sebelom beranak tengah sakit2 tu..bley jugak suruh husband bacakan kalo x tahan nak baca sendiri.
5. milo 3 in 1 dengan biskut - saje bawak walo spital dah bagi cukup makan, ngehehehe...

ok, tu je la overall sume..ringkas dan padat..yang perlu perlu je bawak. tp breastpump tu aku x nampak pon kat mana perlu kecuali kena dok hospital 4 5 malam ke..mintak jauh la kalo boleh kan. insyaAllah.. semoga di permudah kan..harap baby sihat, matang elok, xde kuning, xde sakit, xde apa...sihat dan normal insyaAllah... aamiin...






Photobucket

Comments

Popular posts from this blog

Resepi : tomyam untuk dewasa dan tomyam untuk kids

FIRST TRIMESTER : Usaha aku lakukan untuk mengandung

Sharing pengalaman cabut gigi di klinik pergigian dr.pinky kajang

tabungan