si comel n si ensem

Khamis, 25 Oktober 2012

Setelah lama bersabar...mari merungut.

hari nie masih lagi dengan entry merungut x sudah... terkadang macam apa la aku nie..ada jea yang aku x puas hati.. sebenarnya bukan aku weh, tp bila berdepan dengan manusia2 yang bodoh sombong, susah di tegur, besar kepala, kita yang penat...sabar, sabar, sabar, tapi ada batasan jugak kan? tempat aku mengadu domba pon kat en.pakwe jea.... ingat aku nie mesin ke??? stress main telan jea, so of kos la kne ada tempat meluahkan perasaan...kalo x kita yang sakit. sakit hati....

nie nak cite pasal kalo dah menyewa beramai2...eh,ada orang je pon kat umah.. sorang satu bilik. ok, xnak sentuh pasal dalam bilik, lantak ko la nak tonggang tebalik pon kan...bilik ko. tapi nie nak cite pasal keadaan kat ruang tamu, dapur ngan bilik air.

nak tegur...da besar panjang...da kahwin da pon...tp, ya Allah pengotor. erk..aku pon xde la pembersih tip top bling bling gile...tp bagi aku dapur tu kena la bersih..ko buat makan kot...geli weh.

sebelum nie bukan main, siap tegur2 lagi bila budak sorang lagi makan x berbasuh, tinggal kan dulu kat sink...konon penat la dia ngemas kebende kan. eh... ruang tamu tu aku yang sapu, in the end...pinggan sebijik tu pon aku yang basuh...xpe... xpe... yg x tertahan tu, semua nak kena ikot dia, sigghh...xpe...xpe... lantak la kan, i dont care...kekadang time menyampah aku berkurung dalam bilik jea.. senang. kadang tue..aku dok je kat lua wat bodoh...lantak.

sekarang nie dia nak pindah lg 2 month...lagi la, kotor nye rumah la haii... ko pikir ko keje ko penat je.. dah aku x keje?? sampah sekarang nie x berbuang, sampai berulat2, aku la terkedek2 g buang, aku dah la balik lambat...time badan cergas otak cerdas, ingat la. sampai umah kuar g buang sampah.. pastu baru la lari2 buat itu ini..ko terbungkang terkangkang kat dalam bilik. time aku lupa...sabtu la jawab nye, aku la jugak g buang nye...time dia x balik kampung, aku bangun lambat buat x taw jea..bia dia buang. paling hangin, time balik kampung...tinggal je apa nak jadik kat umah nie...sabar la hai hati sabar...nak jea ase biar sampah tu kat situ smpai dia balik.. tapi geli la...

yang sink ngan dapur xyah cite...aku da tunjuk teladan dah... lepas masak lap dapur ngan table top tue... x kira la minyak terpercik ke x kan. aku siap da letak kain lap lagi kat tepi tu...nie kalo dah biol, mana nak paham orang da tunjuk nak wat cam ne. yang aku heran nye..kalo dia masak, minyak berjejer kat table top tu macam ko curah sesenduk minyak. bukan menitik2 je...sakit je mata tengok.

yang sink pon sama...aku da tunjuk teladan, jangan buang sisa dalam sink. lepas basuh ada sisa2 tu korek buang...basuh sink tue...sental cket2 jea, xyah beriya pon. x...xpaham, cane ko bley ada sampai degree nie??? bukan setakat tinggal sink bertakung, berminyak, siap buang dauh teh lagi dalam sink. cane sink x tersumbat oiii??? aku tahan hati je tengok sink kan.. xpe...sabar..sabar...

slow sangat kan...xpe la, aku wat strategi baru.lepas ko masak, lepas ko basuh...aku g bersihkan sisa ko. da macam ko berak tapi x pam...so aku tukang pam r. even aku x masak ke apa kan. aku just g basuh sisa dia jea.. masyaAllah....xde hati jugak lagi, sama je. ke dia seronok? xyah susah2 kemas?? apa ko ingat aku bibik ke weii???

last last, jumaat lepas balik rumah tengok lampu terbukak, tp dia da xde...balik kampung la tue. tengok sink, urut dada.. dengan daun teh hitam hitam kat merata sink... dengan minyak melekat, dengan dapur kotor minyak berjejer, dengan sampah x terbuang..fine. xpe....esok nye aku g buang sampah jea...dapur, sink aku x sentuh pun.. lantak la kan. sakit hati tengok dapur macam bukan rumah orang islam pun...malas dah aku. aku sampai x masak sabtu ahad tue, makan megi jea....plastik megi aku buang dalam tong sampah bilik.

sampai la ke hari nie...dia da balik kampung kot..dia masak dengan keadaan dapur dan sink still cam tu... aku pon masak dalam keadaan sakit jiwa, nak je ase sental2...2 minit je pon. tp malas...xnak, keraskan hati.. tapi, xtahan tengok sisa dalam sink so aku korek2 buang jugak...aku bia minyak berjejer jea... tapi esok memang kena kemas jugak la...sebab dah sah la dia bukan manusia normal...abnormal, so xpe lah.. malas nak jadik bodoh sama.

tu belom lagi tang tandas...citer hari jumaat hari tue jugak. lepas sakit dada tengok sink..masuk tandas, da pam tue...berduyun2 air keluar kot belakang tandas..aku dah, nie pehal plak... tengok2...paip dari pam ke tandas tu tercabut. manusia biasa bleh ke guna tandas sampai tercabut cam tu??? dah tercabut tu masukkan la balik..nie x, biar je macam tue.. aku jugak yang sumbat balik...ketuk2 bagi ketat balik. aku memang jarang pakai tandas tue...sheeshee kat bilik mandi, poopoo kat opis, sabtu ahad poopoo aku xnak kuar kat umah...kecuali emegency..tp jarang la. sabar la hati....sabar yeh??? biasa la tue... biasa la.....

4 ulasan:

cikCT berkata...

Pernah jgk dpt housemate mcmtu dulu..sampah smpai ulat tu naik berjalan ke dapur..rice cooker seminggu tinggal tak versihkan..sgt sakit jiwa .grrrrr..nasib baik sewa 3 bln je kat situ..sbr jelah kan..

chil&zam berkata...

hayoo..udah kawen itu macam ka perngai...soh laki dia tgk perangi sebenar bini dia..kt umah tu...

A.N.A berkata...

penah gak dpt housemate mcm tu...dapur n bilik air ya allah..sabar je la..sama la kite,tlg cuci dapur,korek sinki,cuci bilik air..harap kn yg lain..x tau mcm mn leh hidup dgn keadaan mcm tu..ana pn x masak,kalu hari sabtu ahad bgn tido,mandi g lepak kt kiosk member keja..mkn kt food court..kalu x kuar g mana,dok umah,tido,tgk tv..x masak..mkn la ape yg ada..sanggup sbb x gamak nk masuk dapur..

yan@awek hadi berkata...

kan???mesti ada lah yang berperangai cam tue.. men lepas tangan jea...sakit hati tgk rumah. nie dia x blk rumah dah, dpt keje tmpt len..tp brg2 ada lg.. bru aman ase...xde dah sinki tersumbat, dapur berlendir...sabar je la...