WP : balimoon ~the itinerary~

salam sejahtera honeymooners sekalian..

eh3...macam kan ko tu baru balik dari honeymoon jek kan??? hahahaah...eh, lepas gelak terus xde idea nak tulis apa.. hurmm... jab amek mood, g BW dulu lah......

fuhhh...lama betul BW carik ilham, dari semalam bawak ke hari nie..hehehe. so back to our topic yeh... sebenarnya bukan lah itinerary apa pon. just cerita perihal kerakusan aku jo. eh.....

dah x payah nak eh sangat...bukan rakus nak duduk lam bilik berdua xnak keluar ke hape ea...nie rakus nak pergi kesemua ceruk bali tu. serius...aku nak pegi semua. eh...xde la all temple and village..just area, semua nak pegi.. bedugul nak pegi, ubud nak pegi, gunung agung nak pegi, tanjong benoa nak pegi, jimbaran nak pegi, seminyak nak pegi, saraswati ke amende tu pon nak pegi, nusa dua, sanur...semua ceruk lah senang cite. tapi ea...u can put the blame on me.. u can put the blame on me..ceeiiittt...

masa nak membooking hari tu, en. tunang dah tanya dah..cukup ke 4 hari je? x nak pegi 5 hari je ke? sebab nak kan free and easy jugak kan..masa tok kitorang jenjalan berdua gitu..aku nie konfiden ya amat. cukup....ETA kat hotel dalam kol 2 petang.pastu da bley free and easy... hari ke dua dan ke tiga bley jalan2, hari last check out kol 12 tapi flight kitorang amek kol 4 something so bley jalan2 lagi kat area denpasar tuh..ha gitu la...

sekali.....

tok masa dua hari jalan2 tu...aku nak guna pegi semua tempat. aku da mention before aku xnak pegi uluwatu. jangan tanya aku kenapa..aku just rasa xnak pegi. memula aku pikir hari second tu nak pegi kintamani. dan hari second nak pegi bedugul. korang taw kan dua2 tempat tu area gunung. abis hari apa nak pegi area pantai??? semua nak pegi..tapi nak ada banyak masa tok free and easy..ko rasa dapat x??? x dapat....pening aku pikir...

cut the crap short...

xyah la aku cite planning perjalanan aku cam ne kan..serabut korang nanti. serius... last2 aku pikir, aku nie nak ber-backpack jelajah bali ke apa sampai semua tempat aku nak pegi kan?? aku g bali tu kan tok melepaskan lelah lepas penat2 kawen..so santai2 dah. si tunang aku pon setuju... so yeahh...decided, kitorang akan pegi tempat yang tercapai jea. malas nak rush2 kejar2 nak kejarkan semua tempat..

before planning where to go, kita kena taw ini dulu....

bali ada 6 region, south bali, central bali, west bali, north bali, east bali dan southeastern islan. so pastikan hotel kita kat region mana tok mempastikan kita bley pegi kat tempat around regionkita dengan hanya menyewa motosikal or bley by kaki or nek teksi xde la mahal gilos.

nie jugak tok mempastikan kita pegi ke region lain dengan pak supir kita..kalo x, rugi yo...sila demand ngn pak supir tok bawak kita ke tempat jauh2 jea...yang within our hotel region bley pegi sendiri..wahhh...cakap sonang!!!

south bali nie consist of, kuta, bukit pensula, canggu, denpasar, jimbaran, legian, nusa dua, sanur, seminyak dan tanah lot. south bali nie memang the most visited part kat bali nie lah..hotel kitorang kat south bali lah, kat kuta...so mostly semua within reach la kan..bley gagah sendiri tanpa pak supir..tapi, mcm jimbaran tu bawak pak supir lah...mahal lak kalo amek teksi. hahaha...

central bali plak consist of ubud, bedegul, tabanan. central bali di kenali sebagai culcural heart of bali dengan central mountain range. ubud dah area central bali ea...tapi kalo dari kuta, mengikut perkiraan en.gugel xde la jauh mana..around 30 minit jea.. kalo bley bawak speda tu bley g sendiri jea...

west bali plak terdiri daripada negara, gilimanuk, medewi beach, oemuteran, west bali national park. mengikut kata apps ( hahaha... aku taw semua nie melalui apps la, ingat aku terer ke apa) west bali nie macam port tok dapatkan feri ke jawa. so sape2 keturunan jawa nak tengok tanah kelahiran tu ini lah tempatnya..hehehehe..en.tunang bley g sini. owh... juga yang menarik off kos la west bali national park.

north bali mengandungi lovina dan singaraja sahaja. well x penah dengar kan? x berapa femes sangat la sebab selalu pegi pakej tour ngan agen mana ada pegi sini kan? x de apa yang menarik kot...tapi kalo nak pegi pantai pasir hitam, pegi lovina. tengok dolfin pon kat sini jugak..kira pantai nie memang tok bertenang2 la...

east bali plak ada amed, besakih, candidasa, kintamani, klungkung, mount agung, padang bai, tirta gangga. malas nak tulis banyak. apps kata : laid back coastal villages, an active volcano and the mighty mount agung.

last is southeastern island consist of nusa lembongan dan nusa penida, nusa ceningan. apps kata : quiet offshore islands, popular for diving activities.

ok???? fuh...penat taip....banyak ok tempat boleh pegi...tp kita pegi yang termampu je la ea...

so back to planning awal...

on the second day...

kuta - ubud = ETT : 30 min
ubud - kintamani = ETT : 1 hr 18 min
kintamani - sukawati = ETT : 1 hr 41 min
Sukawati - tanjung benoa = ETT : 59 min
Tanjung benoa - kuta = ETT : 26 min.

Average time travel plus minus 5 hours. Will lunch at kintamani and dine at..may be tanjung benoa or back to kuta... Maybe. 2nd day agak pack. 5 hours journey...balance 5 hours tok jalan shopping makan solat...agak2 cukup la kot. Ke tanjung benoa tok tgk Org surfing. Eh...kat pantai kuta pon ada org surfing. Not sure tanjung benoa ad x...tp xpe, jenjalan jea...petang2 angin sepoi2 bahasa.. merancang ke sana...mungkin x berlama2, janji tahu keadaan kat situ mcm mana..cukup lah.

on the third day...

kuta - seminyak / legian = ETT : 20 min
seminyak - bedugul = ETT : 1 hr 34 min
bedugul - jimbaran = ETT : 1 hr 50 min
jimbaran - kuta = ETT : 12 min

Well...hari ketiga x pack sgt. More to bersantai2. Last nite nak pegi candle light dinner di jimbaran. Eh...nie hanya planning ea, keadaan nt x taw la cm ne...sebab kitorg pegi time peak season. Takut la jalan jam gile stok sesak x ley gerak ke apa kan...da terbazir masa, so mana yang tersempatkan je lah...

ETT = Expected Time Travel using google map of kos...everything is google maa......

macam panjang jea kan??? nak cerita tempat2 yang boleh di kunjungi plak kat area ubud, bedugul bla3.. tapi nanti lah ea.. next entry ok....yang second day memang fix la kot kalo xde yang nak ubah perjalanan lagi kan ( en.tunang la tu). yang third day tu x konfirm lagi...mungkin ada pertambahan tempat lagi. en.tunang nak pegi tengok org surfing. kat legian tu boleh sebenarnya...tp tengok la cam nea.....

Comments

Popular posts from this blog

Resepi : tomyam untuk dewasa dan tomyam untuk kids

FIRST TRIMESTER : Usaha aku lakukan untuk mengandung

Sharing pengalaman cabut gigi di klinik pergigian dr.pinky kajang

tabungan