WP : kumpul duit untuk kahwin.

salam sejahtera....

sepatutnya post entry nie sebulan selepas majlis. memang niat awal mende pertama akan direview adalah bagaimana mengumpul duit untuk kawen bagi orang yang x punya simpanan tapi perlu uruskan semua berkaitan majlis sendiri macam aku. sound heavy...quite heavy la jugak...tapi insyaAllah niat kita baik, maka nya Allah akan sentiasa membantu..dan haruslah sentiasa berfikiran positif (Nie aku selalu fail, negatif manjang..).

terpanggil tok tulis entry nie bila kat group B2B ada yang up isu pasal buat loan tok kawen. aku x buat loan tok majlis aku, semua kederat sendiri juga mengepow tunang secara halus. terang2 komfirm xdapat... so pow sipi2 jea..hahahaha....memula aku memang opposed gile org wat loan tok kawen nie. tapi bila tengok ada yang wat loan semata nak joli, pandangan aku kat org yg wat loan tok kawen da berubah. aku ada tulis entry pasal loan nie dulu, malas nak carik link. pada aku ok selagi x membebankan. selagi x ganggu kehidupan korang. tapi biarlah duit mas kahwin bukan dari duit loan. sesetengah orang x kisah...sesetengah org particular cket.

macam aku..kalau la takdir menentukan yang kitorang memang terpaksa buat loan. tapi tok duit mas kahwin, aku akan mintak dia pakai duit simpanan dia. x punya uang simpanan. lagi bape bulan mau kawen? setahun? sempat kot kumpul mas kahwin. mas kahwin ikot negeri murah kan? tapi bak kata ustaz kursus kahwin hari tu, 'mas kahwin tu duit awak..mintak la banyak2 cket,' tapi ikot kemampuan lelaki tu la..kalo dalam masa setahun, paling worst laki tu bley kumpul RM1000. so ok la..seribu lah mas kahwin nya. kata nak sehidup semati, kekal bahagia bersama hingga ke syurga, xkan hal mas kahwin xleh bertolak ansur.

kalo sape2 ada bace entry aku yang lepas pasal timeline budget. aku memang follow itu..aku settle monthly cket2. tapi memandangkan majlis belom settle so xleh nak bagi komfirmation la yang method aku nie berjaya or tak. setakat nie Alhamdulillah lah...aku cerita setakat yang aku berjaya yeh????

Ops..sebelum tu..aku memang dah ad simpanan untuk barang2 or lauk2 rewang dan duit pelamin. Sebab dua mende ni perlukan jumlah duit y banyak. Kalo catering lagi la...banyak nak guna duit. So duit bonus tengah tahun lepas and hujung tahun lepas memang aku simpan..eh, xde simpan semua sekali...nak gak merasa duit bonus kan..uhuk3... Tp banyak yg di simpan dari yang di belanjakan.

1. timeline budget

mende awal yang aku buat and aku sentiasa update adalah timeline budget aku. aku nie jenis setiap bulan mesti nak membeli, x kesah la beli mende pn tapi mesti nak membeli. so dari aku beli mende2 merapu aku akan beli mende yang akan di gunakan tok majlis. contoh bulan 3, aku akan buat/beli bunga telur. ok.. aku akan beli bunga telur jea.

monthly budget saving aku RM1000, kalo mende yang perlu beli bulan tu x smpai seribu maka akan di bawa ke bulan depan. kalo lebih akan di gantikan dengan saving bulan depan dan kalau bulan tu xde berbelanjaan. still seribu tu akan di simpan. sebabnya...the money akan di drag smpai la abis majlis. saling topup menopup..gitu.

everymonth aku akan update timeline budget aku, so aku bley nampak kalo bulan nie berbelanja lebih, menyimpan kurang, by end of majlis baki duit aku banyak nie banyak nie..gitu. so bila nampak baki saving kurang maka nya nafsu membazir tu kurang la cket..nafsu nak menyimpan plak menyinga...hehe

2. main kutu

jangan pandang sebelah mata pada xtvt makcik2 ini. macam aku, ada masa 6 bulan untuk tunang, dan 6 bulan untuk kawen. total setahun la kan? untuk 6 bulan pertama aku main kutu 2 nama (RM200/nama). satu nama dapat 1400, 2 nama dapat 2800. tapi satu nama aku mintak dapat awal cket..before bulan 2, so that boleh topup majlis tunang. and yes...totally 100% tunang pakai duit aku. tunang je da abis 2ribu lebih. nasib baik ada duit kutu, dapat topup cket. tok nama yang kedua pn aku dapat sebelum tunang gak sebenarnya..tapi nie memang x usik. simpan tok kawen.

tok 6 bulan ke 2, which is start bulan 4 nie sebenarnya..aku amek satu nama jea. tapi kali nie ramai cket yang main. so satu nama dapat RM1800. aku mintak before bulan 8. so andai kata ada kos2 tersembunyi aku dah ada back up kan? main kutu nie sangat membantu ok..nak2 lagi if member2 yang main tu x kesah nak tukar2 no..so korang boleh dapat duit by the time korang nak pakai.

3. kad kredit.

mesti kalo tengok aku shopping men swipe swipe jea, ada yang pikir..'nie mesti everymonth bayar minimum payment je' x baik taw pikir negatif. aku memang peruntukkan kad kredit tok bayar bills. sebabnya nanti dapat money rebate 5%. untung taw....tapi tok belanja yang besar2, yang perlu usung cash banyak ke hulu ke hilir memang aku swipe. tapi aku make sure aku ada cash sebanyak itu baru aku swipe. so bila bill sampai aku akan bayar total sum terus. xde istilah bayar minimum or bayar separuh, xmauh la kena interest 18%. aku akan pastikan aku memang ada cash tok mende tu baru aku swipe. bukan nye swipe dulu gaji bulan depan baru bayar, belom cukup bulan duit da kering.

eh..tapi kat mana kad kredit membantu meringan kan beban kawen nya? lupa lak.. kat money rebate tu.. nampak cket..5% jea..tapi bila bukak statement..wah, kurang RM60...everymonth bley simpan RM60 tu..untung apa?? mcm aku, eveymonth aku peruntukan RM500 for bills. tapi when swipe, total yg aku kena bayar just RM4++. kad kredit jugak membantu..if korang xde cash, and korang kena beli mende tu..so boleh la dulukan. tapi setakat nie aku memang x amalkan mende nie la...

apa lagi yeh? mcm 3 tu je dulu..xleh pikir dah.

rasa susah? aku pon rasa susah jugak. bila hadap je sheet timeline tu rasa stress, rasa macam boleh ke semua jadik seperti yang di rancang. tapi insyaAllah, keep praying supaya pejalanan kita tu sentiasa di permudahkan. sejak dari bertunang smpai sekarang rasa payah je nak urus itu ini..tapi sebenarnya mudah. paham x? kita rasa payah sebab terpaksa kekang nafsu tapi sebenarnya mudah jea. sampai sekarang masih belom menanam benih hutang, masih belom perlu meminjam uang, masih boleh menguruskan semua secara lancar. rasa susah sebab kena pelan2, kena sikit2...rasa penat buat mende yang sikit x habis2.. tapi sekurang2.. kita masih dengan usaha sendiri, masih mampu...masih di berkati dengan rezeki dari Nya.

dan insyaAllah kalau semua berjalan seperti yang dirancang, ada yang berbaki. honeymoon pn masih boleh pakai duit simpan tanpa perlu usik duit mas kahwin / wang hantaran. memang ikot perancangan. aku xnak usik pon duit tu..duit tu nanti nak beli rantai dengan subang..maka komplete la satu set barang kemas aku. lepas nie xyah beli dah. boleh pikir nak lebur duit kat rumah pulak..ngeh ngeh ngeh...

x susah pon sebenarnya...kalau niat kita baik, kesederhanaan yang di carik. usaha tanpa meminta2, syukur dengan rezeki yang di beri, redha dengan apa yang x mampu di miliki, insyaAllah.. jalan nya ada.

in the end, aku masih mengatur perjalanan menuju ikatan yang di redhai itu. so xleh la nak cakap aku hebat...nie setakat yang sekarang la..harap korang doakan aku jugak aku mampu bertahan smpai kehujung.

ext:

thanx to encik tunang yang sangat memahami. saya x sabar menjadi miliknya yang sah. saya nak sembam muka kat dadanya, duduk begitu tanpa berbuat apa2. lelah saya selama 5 tahun bersama nie.. dia je yang tahu. susah saya..dia sanggup terima. dia sanggup susah bersama saya. Allah kenal kan dia dengan saya, harap Dia x tarik hubungan nie di tengah jalan.

syukur Alhamdulillah. di saat doa di panjat mohon di beri bakal suami buat saya, Allah kenalkan saya dengan dia.betul...dulu masa degree..saya nangis2 doa, saya xnak cinta yang x tahu hujung pangkal. saya mohon Allah temukan saya dengan bakal suami saya..lepas tu saya berkenalan dengan tunang. eh...saya ngurat tunang sya..hehehe....Alhamdulillah, lagi sebulan lebih genap 5 tahon kitorang bersama.

mohon doa kalian, kitorang kekal bahagia bersama, susah senang bersama, hingga hujung usia, bertemu kembali di jannah Nya..

aku doakan kalian juga, mana yang bakal berkahwin, moga perkahwinan yang di bina bahagia hendaknya, mana yang belom ketemu jodohnya, cepat2 di temukan..

amiinn...amiinn...Ya Rabb

Comments

Popular posts from this blog

Resepi : tomyam untuk dewasa dan tomyam untuk kids

FIRST TRIMESTER : Usaha aku lakukan untuk mengandung

Sharing pengalaman cabut gigi di klinik pergigian dr.pinky kajang

tabungan